או"ח ב' סימן קל"ז
סיום התענית למי שנסע למקום אחר
מה ששאלת שהינך יוצא לחו"ל בבוקר היא"צ של אמך ע"ה, והינך טס לכיוון מערב, כך שאחרי טיסה בת למעלה מעשר שעות תנחת בארה"ב, בעוד יום טרם שקיעת החמה, אם מותר לך לסיים התענית לפי שעת צאה"כ של אר"י.
כפי שדיברנו בע"פ הרי לכל הדינים קביעות היום איננה נמשכת ממקום שבא משם, אלא היא נקבעת עפ"י המקום אליו הגיע – כן הוא לתפילות, לשבת, ואף לספה"ע, אף שהוא פחות מכ"ד שעות משעה שבירך ביום הקודם (כגון שנסע ממערב למזרח). ולכן פשוט שכל שלא שקעה חמה אם יאכל לא יחשב לו לתענית (תענית יב) וצריך להמתין עד שיחלוף יום התענית במקום שהגיע אליו.
אמנם ראיתי בשו"ת שבט הלוי למורנו הגרש"ה וואזנר שליט"א (ח"ח סי' רסא) שדן להקל מחמת שהמתנת השעות הארוכה היא גזירה שאין רוב הציבור יכול לעמוד, ואף החולשה שתבוא בעקבותיה תביאהו למצב שיהא פטור מן התענית. ולכן התיר להפסיק תענית יז בתמוז בזמן המשוער שהוא צאה"כ במקום שיצא משם. ואולם דעת מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א אינה כן, וראיתי שכן גם דעת בעל האגר"מ שכתב (או"ח ח"ג סי' צו) "שלענין תענית מתענה בין לקולא בין לחומרא עד צאת הכוכבים שהוא מקום שנמצא אז".
והנה בנ"ד שמדובר בתענית ביום היא"צ כמדומני שבזה גם מרן שליט"א היקל.