או"ח ב' סימן צ"ז

בענין חילול שבת להצלת מחלל שבת

לשאול אודות הדברים שנתפרסמו בשו"ת ישא יוסף (או"ח א סימן עד) בענין חילול שבת עבור הצלת מומר, ודעת מרן החזו"א בענין תינוקות שנשבו, וכבר כתבתי לך שדעת מרן רבינו הגרי"ש אלישיב שליט"א בענין זה שונה במקצת מדברי מרן החזו"א זצוק"ל. ואפרט את הדברים.

בזמנו כשהתעוררה שאלה של חילול שבת לצורך הצלת מחללי שבת השיב מרן שליט"א שיש לחלל שבת בכדי להציל ילדים קטנים שהם ודאי בבחינת תינוקות ואינם מומרים (וכמ"ש שם בסוף התשובה).

נחלקו הרעק"א והבית מאיר (מובא בבית מאיר סי' של) אודות חילול שבת בעבור הצלת בן המומר, דלדעת הב"מ מכיון שהוא בחזקת שלא ישמור שבת אין מחללין בעבורו שבת, ולדעת הרעק"א מכיון שהוא ודאי תינוק שנשבה יש לחלל בעבורו שבת מדין "וחי בהם". וכן פוסק מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א. אמנם בזה הוסיף מרן שליט"א שבנ"ד כאשר מדובר על ילדים שטרם הגיעו למצוות הרי בזמנינו גם הבית מאיר יודה שיש לחלל שבת בעבורם דעד כאן לא אמר הב"מ דבריו אלא במצב המתואר בספרו שברור שלא ישמור בן המומר שבת כמו שכתב שם שהרי "ישאר מטומע ביניהם ולא ישמור שבת וכו' וכי מפני ספק רחוק שאולי לכשיתגדל ויתוודע לו שהוא יהודי יסכן עצמו לברוח ולקבל דת יהודית אנחנו נחלל שבת זה לא מסתבר לענ"ד" וע"ז אמר מרן שליט"א שכהיום הזה שאנו רואים שב"ה ישנם בעלי תשובה שחוזרים לצור מחצבתם גם לדעת הבית מאיר יש לחלל שבת להצלת תינוקות שנשבו.

והנה מלשון מרן החזו"א (יור"ד סוף סימן ב סקכ"ח) עולה כי גם אם חו"ש יהודי שומר תורה ומצוות יתפקר, עדין מחמת שאין אנו יודעין להוכיח "דיינין להו כאנוסין" ולא כן דעת מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א.

לא אכחד כי כשדנו לפניו אודות יהודים שגדלו אצל הורים חילונים בלא תורה – אמר, כי בזה ניתן יותר להבין דברי החזו"א, אולם להלכה גם בזה דעתו היא שהמושג תינוקות שנשבו הינו מושג מצומצם לתינוקות שנשבו שגדלו במקום שלא יודעים שיש תורה ומצוות, וזה דמי לדברי חז"ל (שבת סח ע"ב) אודות תינוק שנשבה לבין הנכרים וגר שנתגייר לבין הנכרים, שלא שמע לא מענין שבת ולא מענין המלאכה. אבל אותם שגדלו בארה"ק הרי ודאי שמעו שיש תורה והבנתי ממנו שהוא הדין לגבי אותם ששמעו על כך מאבותיהם בדרך הלגלוג רח"ל  וחונכו לכפירה [וראה לשון בעל האגר"מ או"ח חלק ה' סוף סימן כח) "דאף שאביו חנכו לרשעותו ולכפירתו הא עכ"פ רואה ויודע משומרי תורה ומצוות ויודע שאיכא גדולים ובעלי דעת וחכמה יותר מאביו"] ולכן לדעת מרן הגרי"ש שליט"א אותם שדרים בין יהודים ויודעים שיש ענין של שבת ומצוות לא ברירא שיהי' דינם כתינוק שנשבה, וקו"ח אותם שיצאו לתרבות רעה.