או"ח ב' סימן צ"ג

בענין מכירת חשמל סולארי לרשת החשמל הארצית

מה שמצוי כיום שמניחים על גגות בתים ומפעלים וכדו' מערכות ליצור חשמל סולארי, וחברת החשמל רוכשת מהם את החשמל המיוצר שם לצורך שימוש במערכת החשמל הארצית. ואשר כידוע שלדאבון לב ישנם יהודים שמחללים ש"ק רח"ל ע"י שימוש בחשמל בעצם יום השבת, לכן יש לעיין האם מותר למכור את החשמל הסולארי לחברת החשמל, או דיש לאסור מחמת שיש בזה משום לפנ"ע, או משום מסייע ידי עוברי עבירה, ואולי יש בזה גם משום חילול ד' כי בש"ק ישמש חשמל זה גם לצורך מחללי שבת רח"ל.

הנני בקצירת אמרים, כאמור בשאלה זו יש לדון בכמה נידונים. היו שסברו לומר שגם אם נאמר שמבחינת הלכות שבת ליכא בזה איסור, הרי ידועים דברי מרן החזו"א אודות שימוש בחשמל בשבת "שאינו חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי וכו', והנהנה ממעשיו מעיד ח"ו שאין לבו כואב על חילול שבת" (ראה חזו"א או"ח סי' לח סק"ד ד"ה וכל זה, וקובץ אגרות ח"ב אגרת ח) ולכן מטים הם לומר, שהוא הדין הכא  כאשר משתית הכנסותיו על מכירת חשמל סולארי מגגותיו ושדותיו המועבר לחברת החשמל גם בש"ק.

עוד יש מעוררים, כי בדבר זה יש משום מסייע ידי עוברי עבירה, והרמ"א (יור"ד קנא ס"א) הביא בזה שתי דעות, דעת המרדכי דמותר ודעת התוס' והר"ן דאסור, וכתב שבעל נפש יחמיר בזה. אמנם דעת הש"ך דבמומר אין מסייע, ולדעת הדגמ"ר כוונת הש"ך דכאשר בעל העבירה עושה במזיד אין בזה משום מסייע.

אולם בענין מסייע יש לציין כי כאשר הסיוע נעשה קודם למעשה העבירה דנו הפוסקים להקל עיין כת"ס (יור"ד סי' פג) ושו"ת בנין ציון (סי' טו).  ושמעתי כמה וכמה פעמים מרבינו שליט"א לעיין בדברי המהרש"ם (ח"ב סי' קפד) דבמסייע לפני הזמן אין איסור, אמנם מ"ש שם המהרש"ם להקל במסייע היינו דווקא אם אינו נותן לו גוף האיסור אלא בכגון שהשכיר לו דירה והוא עושה בה מעשה איסור אבל אם בגוף הדבר שנותן לו עושה איסור, לא מצאנו שבזה היקל המהרש"ם, ובנידון דידן הרי הוא מספק חשמל שבו גופא נעשה האיסור – ויל"ע בזה עוד.

אולם ממרן שליט"א שמעתי שלדעתו במקרה שהחשמל המיוצר מגיע לידי מחללי שבת יש לאסור התקשרות זו מחמת איסור לפני עור, דהרי הוא מספק חשמל למי שרח"ל ישתמש בו בש"ק, ואמנם שגם אם לא יסופק החשמל הסולארי יקבל המחלל שבת חשמל ממקור אחר של חברת החשמל, אעפ"כ אין זה חשיב כחד עברא דנהרא. ומשום דכשמקבל את האיסור ע"י ישראל אחר, יש בזה משום לפני עור כמבואר במשנה למלך (רפ"ד מהל' מלוה ולוה) ואמנם הביא שם מהפני משה להקל בזה, אך מסיק לאסור, וכבר כתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' לט) דדעת מרן רבינו שליט"א לפסוק כהמל"מ וכמו שכתב בברכ"י. [אמנם יש לדון להקל הואיל והי' אפשר לומר דחשיב לפני דלפני, וראה מג"א סי' קסט סק"ו מה שהביא בשם הב"ח להקל בלפני דלפני, וראה עוד בשו"ת דובב מישרים ח"ב סי' כ ואכמ"ל].

ולכן הלכה למעשה, שמעתי מפי מרן שליט"א שהרוצה להינצל מכל חשש יסדר מערכת בצורה שלא תספק חשמל ביום ש"ק. [שבתי ושאלתי אולי יש חשש מר"ע – שיראו מערכת כזו על גג של מבנה השייך ליראי ד' ויחשבו שמספקים חשמל אף בשבת, ואמר שלזה א"צ לחשוש].

ובבוא השאלה ודעת מרן שליט"א בענין זה קמי' דמורנו הגאון הגדול הגרח"ק שליט"א, כתב בכ"י "עי' בתשו' קהילות יעקב של אאמו"ר זצ"ל ח"ב סי' ז שהאריך בזה שזה איסור גמור וזה דבר פשוט, וכל התשובה כתב בפקודת מרן החזו"א זצ"ל כידוע לי וזה הועיל בעזה"י אז".

[והנה פנה אלי מומחה יר"ש ואמר, שהמערכת הסולארית בהיקפים המדוברים היום מזינה את החשמל במקומות סמוכים בלבד, כלומר, אם יש שדה סולארי קטן ברחוב א' הרי הבתים ברחוב א' יקבלו את החשמל ולא הדיירים בריחוק מקום ולפי זה, אם יעשו שדה סולארי במרכז שכונה של שומרי שבת – לא יגיע החשמל למחללי ש"ק, והשבתי לו  כי ע"פ דעת רבינו שליט"א – אם אכן כנים הדברים אפשר להקל, אמנם מכיון שבדבר זה יכול להביא למכשול על ידי שתורת כל א' וא' בידו עליו לשאול לחכמי המקום שלא יצא מכשול מתחת ידינו].