או"ח ב' סימן צ"ב

שימוש במיחם עם מדיד חיצוני

אודות מיחם עם מדיד חיצוני לחימום מים בש"ק – שבערש"ק הרתיחו המים, והשאירו על "מצב שבת", והמים במדיד התחממו יחד עם המים שבמיחם בחום גבוה מיס"ב ואף יתכן שהם מגיעים לנקודת הרתיחה, אולם לאחר מכן כשמשאירים את המיחם על מצב שבת, נשארת טמפרטורה יציבה בתוך המיחם, ואילו במדיד הזכוכית מסתבר שיש ירידה בחום המים יותר מאשר ירידת חום המים שבמיחם,  האם יש לחשוש משום בישול, במים שנכנסים מן המדיד למיחם בכל פעם שמוציא מים מן המיחם.

ונראה שהיות והמים שבמדיד אינם מתקררים לגמרי, א"כ לדעת הרמ"א אין בהם משום בישול אחר בישול (סי' שיח טו), ויש לדון להקל ולהחשיב את המים שבמדיד כאילו הם בתוך המיחם, ואולי ניתן גם לומר שאין כניסתם למיחם חשיב כנותנו בפועל על גבי האש. וראיתי  שבשו"ת אור לציון להגרב"צ אבא שאול זצ"ל היקל בזה (ראה ח"ב פרק ל הערה י) אע"פ שהוא פוסק כהמחבר שיש בישול אחר בישול בלח אם ירד חומו מיד סולדת בו (ראה שם תשובה יג). ולכן מעיקר הדין אין איסור להשתמש בזה בשבת, כך הבנתי ממרן הגרי"ש אלישיב שליט"א.

אמנם יש להזהיר, שיש מיחמים שבהם גוף החימום נמצא בתחתית המים ובאופן אוטומטי נדלקת תאורה ונפסקת פעולת החימום בהגיע המים לתחתית המיחם. ובזה יש להזהר שלא להוציא מים כאשר המדיד מציין שאין די מים במיחם.