או"ח ב' סימן פ'

בענין כוס של ברכה בשבע ברכות בסעודה שלישית

בדבר שתית כוס של ברכה של ברכהמ"ז ושבע ברכות בסעודה שלישית בשב"ק.

הלכה פסוקה (קצ סעי' א) "דאחר שסיים ברכהמ"ז יברך בורא פה"ג ויטעום המברך". ובסעודה שלישית בשב"ק דנו האחרונים אם מותר לשתות את הכוס, דהרי אסור לשתות אחר השקיעה קודם הבדלה וכמ"ש השו"ע (ריש סי' רצט) ד"אסור לאכול שום דבר או אפי' לשתות יין וכו' משתחשך עד שיבדיל". לדעת המג"א (ס"ק ז) מותר לשתות רק למי שמקפיד כל השנה לברך ברכהמ"ז על כוס, והא"ר (סק"ו וראה כה"ח סק"כ) כתב להקל לשתות אף למי שאינו רגיל, ומנהג העולם שלא שותים הכוס, אלא מניחים אותה להבדלה.

והנה כאשר יש שבע ברכות בסעודה שלישית הואיל ונהגינן לברך שבע ברכות על הכוס, ויש מן הראשונים שלדעתם חייבים לברך שבע ברכות על הכוס, סוברים רבים מן האחרונים דצריך לשתות הכוס ואפי' קודם הבדלה. אולם מובא בשם המהרי"ל דיסקין שאין שותים, מכיון שאין הכוס לעיכובא, ומבדילים על הכוס של ברכהמ"ז וטועמים אחר הבדלה גם מן הכוס של השבע ברכות.

והנה מרן רבינו שליט"א היה משיב לשואלים, שאם אפשר, שיתנו לחתן לברך בעצמו ברכהמ"ז, ובהצטרף שני החיובים, גם ברכת הזימון וגם כוס של שבע ברכות, יכול החתן לשתות הכוס גם קודם הבדלה, אולם הכלה תטעם מן היין רק לאחר הבדלה.