או"ח ב' סימן פ"ט
בשינוי זרם החשמל והמעבר בשערי הכותל המערבי בש"ק
לכבוד הרה"ג ר"ש רבינוביץ שליט"א
שלו' רב
הנני להעלות על הכתב מה שמסרתי לכבודו, מפני מה לפי הנלע"ד אין חשש חילול שבת אחרי שבקיץ שנת תשע"ב בוצע שינוי במעברי הדרך לכותל שיש בהם "מגנומטר" וכל דברינו נאמרים אחרי שבוצע כיול ע"י המכון המדעי טכנולוגי להלכה במנגנון ההתרעה והתצוגה באופן שלא תהא התרעה על מתכות בכמות קטנה כמו חגורה, שעון וכדומה. אשוב על הידוע ומפורסם.
לדעת מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל אין איסור בשינוי זרם החשמל בשבת, ודעתו היא שאף לדעת מרן החזו"א שאסר את השימוש בחשמל בשבת משום בונה אין איסור בשינוי הזרם, ועל פי זה כתב בענין מעלית בש"ק שגם אם נאמר כי שינוי הנגרם בגלל עומס גופו של האדם – הרי זה כאילו עשה מעשה בידיו ממש (וכמו שרצו להוכיח מסוגי' דבב"ק, דף י ע"ב בענין "חמשה שישבו על ספסל אחד ולא שברוהו ובא אחד וישב עליו ושברו – האחרון חייב" וראה מ"ש בזה במורי' שנה ראשונה גליון ה – ו, ובספר מעליות בשבת, ובשו"ת דבר יהושע ח"ב סי' מג), הרי כל שאין חשש משום תוספת הבערה בתחנת הכח מהני טעמים שהובאו בשמו בשמירת שבת כהלכתה (פכ"ג מט-נ) הרי לדעתו שינוי הזרם במנוע לא הוי סיבה לאיסור.
אולם רבים מגדולי ישראל זיע"א ולהבחל"ח, אסרו שינוי זרם החשמל בשב"ק, יש מתלמידי מרן החזו"א זיע"א שסוברים כן, וכן כתב הגר"א קוטלר זיע"א, וכבר האריך בזה בשו"ת אגרות משה לדון בזה בכמה מקומות והמשמעות העולה מדבריו דבשינוי הזרם החשמלי בשב"ק יש משום סרך איסור דאורייתא, וכמ"ש בכמה מקומות (ח"ד סי' פד, וכן באו"ח ח"ג סי' נה) לאסור שימוש במיקרופון אפילו אם הוא פתוח מער"ש, "דהדבור עושה שמכלה יותר עלקטרע שאפשר שיש בו ענין מלאכה". אמנם במק"א (ח"ד סי' פה) בתשובה שנכתבה כעשרה ימים אחרי התשובה הקודמת ובה הוא דן אודות שימוש במכשיר שמיעה בשבת הסיק להתיר שאין לחוש שמשתמש בכח העלעקטרי בדיבורו כי מה "שאיכא אולי חשש מלאכה בהשתמשות בכוחות העלעקטרי אף בלא הבערה נמי אינו איסור ברור ואף לא ספק ברור" הרי דאסתפוקי מסתפקי ליה אם יש בזה חשש דאורייתא, והנה פשטות הדברים שלהגרמ"פ זצוק"ל ודאי שיש איסור בשינוי זרם אלא שלא ברירא ליה איזה איסור ואם האיסור הוא מדאורייתא או מדרבנן.
אלא דיש לעיין שאם נאמר ששינוי זרם אסור כיצד התיר מרן החזו"א [סי' לח ס"ק ד ד"ה וכן מותר] חליבה בשבת ע"י מכונה כאשר מלבישים הצינורות על גבי הפרה אפי' בזמן פעולת החשמל כ"ז שהחלב הנחלב הולך לאיבוד, והרי יש בזה משום הגברת זרם החשמל, שהרי פעולת החליבה המתחילה עם הלבשת הצינורות על דדי הפרה מצריכה תוספת זרם.
והנה ממרן שליט"א שמענו לאסור בשינוי זרם, כמו שאסר בענין המעלית כשהתעורר הפולמוס המחודש (תש"ע) לעלות ב"מעלית שבת". אבל הוא חילק והביע דעתו דבשינוי זרם שאינו מורגש אין לאסור ומשום כך התיר לעמוד ליד כלי חשמלי כדוגמת "מאוורר" אף שהעמידה לידו גורמת לכאורה שינוי בעוצמת הזרם. וגם התיר לפתוח דלת בחדר בו פועל מזגן אף שכניסת אויר חם או קר גורמת לשינוי בזרם החשמל. וגם כשדברנו עמו לאחרונה אודות הורדת והנחת סיר קר ריק על פלטה חשמלית שגורמת שינוי זרם סבר להתיר [אמנם מכיון שבזה דיברנו בזמן האחרון לא הי' סיפק בידינו להביא קמיה מרן שליט"א הרחבת דברים בזה]. וכן התיר לחולה שיש לו קוצב לב שאינו צריך למעט בפעולותיו ע"מ להקטין את שינויי הזרם במכשיר הנגרמים מחמת פעולותיו [אמנם גם בשינוי זרם קטן – אם הוא יוצר פעולה סבר שא"א להתיר ולכן במכשיר שמיעה לא התיר לדבר באופן ישיר לאוזני מי שנושא את המכשיר]. אולם מחובתינו לשוב ולהדגיש כפי שכתבנו לעיל, כי במשך השנים אשר זכיתי להיות במחיצת מרן רבינו שליט"א שמעתי ממנו כמה וכמה פעמים, לאסור שינוי זרם משמעותי. ואכן שינוי הזרם במעלית הינו משמעותי, אלא שלא זכיתי לדעת מה לדעתו הגבול המגדיר שינוי זרם קטן שאינו בכלל האיסור. לדוגמא, כששאלתי לרבינו בענין הקוצב לב, אמר לי דבכגון דא ודאי שאין לחשוש מכיון שהשינוי הנגרם מחמת פעולת האדם הינו מזערי ולא חשיב שינוי (וכעי"ז הביא משמו ידידי הגר"מ ידלר בספרו מאור השבת) ויש מביאים בשמו שאף התיר להיכנס לחדר שירותים שיש בו "ונטה" הגם שיש מומחים הסבורים כי זה שינוי זרם משמעותי (ויש מטים משמו דלא התיר).
ולעצם הדבר, יתכן וגם לדעת מרן שליט"א אין לחוש בשינוי זרם למלאכת בונה, הואיל ומלאכת בונה צריכה להיות מלאכה ממש (דוגמת "ממוות לחיים"). אולם לדעתו, הגברת זרם יכולה להחשב כמוליד זרם, ובזה ניתן להבין דיש חילוק בין הגברה חזקה להגברה חלשה דאינה נחשבת למוליד. מכל מקום אין לי ספק דלדעת מרן רבינו שליט"א אסור לאדם לגרום שינוי זרם משמעותי בש"ק.
ומעתה נפנה לנידון דידן (לפי המידע שקבלתי מכם ומהמכון המדעי טכנולוגי ועפ"י הסברו של ידידי רבי אריק יקואל שיחי'), התיקון שנעשה בשערי הכותל איננו מתייחס לחיישנים המגלים את המתכות, והם "חשים" גם מתכות קטנות, אבל נעשה תיקון בכך שהוגבר סף ההתרעה של המכשיר ומעתה כל מי שעובר אפילו יש מתכת בחגורתו וכדומה, לא תהא תצוגה או רישום דיגיטלי, ומכיון שהשינוי בזרם הינו שינוי אפסי במיקרו וולטים, שאינו משנה דבר (כי סף התצוגה הועלה וודאי דאין שינוי זה שונה מהנחת כלי קר ריק על פלטה חשמלית שהזכרנו לעיל להיתר).
כך שבנידון דידן אין איש חש שנעשה כאן שינוי זרם ואין דעתו על שינוי זרם לכן עפ"י הנראה לענ"ד לדעת מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א בכהאי גוונא מותר לעבור בשערי הכותל (בתנאי שהשערים יופעלו בתנאים המתוארים לעיל).
אחרי שכמה רבנים גאונים שליט"א פירסמו דעתם כי בש"ק ניתן לעבור דרך המגנומטרים המוצגים בכניסה לכותל המערבי מכיון ששערים אלו במצב שבת אינם מגיבים למתכות קטנות הרי לבקשתכם כתבתי כדלהלן:
"בס"ד, ניסן התשע"ב
לענ"ד בתנאים האמורים לעיל, וכמ"ש בשו"ת ישא יוסף או"ח ח"ב הרי לדעת מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א אין מניעה הלכתית לעבור בשבת קודש בשערי הכותל כשאין על גופו מתכות בכמות גדולה.
יוסף י. אפרתי"
ויש להוסיף שנידון זה הינו דבר שלא אפשר ולא מכוין, וה"ז דומה למה שדן בחזו"א (סימן נא סקי"ד ד"ה ואמנם עפ"י דברי הגר"א סי' שיד) דאפילו תיקון מנא דבני אדם מזלזלין בזה ואין דעתם על התיקון "ליכא עליה שם מלאכה כלל בלא ניחא ליה" ולכאורה בנידון דידן קיל טפי דמחוץ דלא איכפת ליה ולא ניחא למי שעובר בתוך השער ואף לא למי שהתקין את השער בהא דיש שינוי בזרם שהרי שינוי זה אינו נצפה ואינו פועל דבר – הרי זה ודאי קיל טפי מהא דכתב המג"א (שיח סקל"ו) בדין מצרף מתכת "כשאינו מתכוין אין בו מלאכה כלל" שממנו הוכיח החזו"א דבריו.