או"ח ב' סימן ע"ב
השלמת קריאת התורה לבני חו"ל
מה ששאלת אודות מנין של בני חוץ לארץ הנמצאים בארץ ישראל שקראו ביו"ט שני של חג השבועות שחל בשבת את הקריאה השייכת ליו"ט ולא קראו את פרשת השבוע "נשא", ושאלו כיצד לנהוג, האם ראוי שימשיכו בשבתות הבאות לעשות מנין נפרד עד שיגיעו למועד בו קוראים בחו"ל שתי פרשות ומשלימים החסר, או עדיף שלא ימשיכו במנין נפרד וישלימו הקריאה שהחסירו עוד בטרם ישובו ויקראו הן בחו"ל והן בארץ ישראל את אותה פרשה, ואם כן, אימתי אריך להם להשלים קריאתם, אם בשבת שהיא יו"ט במנחה, או בשבת הבאה בשחרית.
הנה העצה הזו להמשיך במנין נפרד עד שיגיעו לש"ק בה קוראים בחו"ל ב' פרשות יש בה בנוסף לקושי המעשי גם קושי הלכתי, וכמו ששמעתי מרבינו עט"ר שליט"א שבעשיית מנין נפרד שנוהג כמו מנהגי חו"ל יש לדון משום לא תתגודדו, ורק ביו"ט שני שמצאנו שכך נהגו מקדמא דנא, ממשיכים כן, ולכן ודאי שרצוי וראוי כי ישלימו הפרשה בהקדם. ורבינו שליט"א גם אינו רואה חסרון שהם מקדימים את קריאתם לפני קריאת מקומם בחו"ל. אלא דיש לעיין אימתי לעשות כן. וראיתי מביאים בשם אחד האחרונים, שישלימו פרשת נשא בשבת – יו"ט במנחה, כלומר יקרא הקורא הראשון פרשת נשא עם פסוקי הכהן בפרשת בהעלותך והלוי ימשיך ככל קריאת התורה בש"ק במנחה.
וכנראה חיליה דידיה מהא דכתבו האחרונים (והוב"ד גם במשנ"ב סי' קלה סק"ה בשם הדגמ"ר) דאם היתה קטטה שמחמתה ביטלו הקריאה בשחרית, ובמנחה כבר שבתו ומצאו מנוחה, ישלימו הקריאה במנחה.
אולם בנידון דידן מורה ובא מרן עט"ר הגרי"ש אלישיב שליט"א, דלכתחילה עדיף שיהיו קוראים בש"ק הבאה שתי הפרשות (כלומר, הראשון יקרא כל פרשת שבוע שעבר עד שני של פרשת השבוע של שבת זו, ואכמ"ל). ובהסבר הדבר אפשר לומר, דעד כאן לא סברו הדגמ"ר ודעימי' (שהובאו במ"ב) אלא כאשר נתחייבו בקריאה של פרשה פלונית – ולא קראוה מחמת קטטה, ע"כ מכיון שלפי חלוקת הפרשות דידן פרשה זו שייכת לשבת זו, ולכן עדיף שיקראוה באותה ש"ק אפילו בזמן המנחה. אבל בנידון דידן הרי לא נתקנה קריאת פרשת השבוע ליו"ט שני, שהרי ביו"ט תיקנו חז"ל שיהיו קוראים מענינו של יו"ט כמבואר במגילה, אם כן אין טעם לקרוא פרשת נשא ביו"ט. זאת ועוד, קרה"ת במנחה היא תקנה אחרת של קריאה – שהרי קריאת התורה בשחרית משה תיקן להם לישראל ואילו בתפילת מנחה זה מתקנת עזרא (מסכת סופרים ריש פ"י, ועיין ירושלמי מגילה פ"ד ה"א). וראה מ"ב (סק"ה) – שמחמת ששני וחמישי הוה תקנה אחרת, א"א להם להשלים ודו"ק. ונראה שמכל הני טעמי הורה מרן עט"ר שבכה"ג עדיף טפי שבשבוע הבא (אחרי יו"ט) יקראו שתי הפרשות.