בענין אין מעבירים על המצוות ובשינוי מקום הבימה בביהכ"נ

למע"כ

המשגיח הגה"צ ר"ד סגל שליט"א

אחדשכת"ר בכה"ר.

אפתח בבקשת מחילה, על איחור התשובה, קבלתי שליחותו להביא קדם מרן רבינו שאלותיו וספקותיו, ושליחות זו מן המלאכות הקשות שבמקדש כי מי יודע אם היטב הצגתי את דברי מעכת"ר שליט"א.

א. בענין מה שפתחו ארון קודש לקריאת התורה ופגעו בס"ת אחר שאין חפצים לקרוא בו כעת, השיבני מרן שליט"א שודאי לכתחילה ראוי להסדיר שיפגע תחילה בס"ת בו רוצים לקרוא, אולם בדיעבד אין צריך ליטול את הספר שפגע בו ויכול ליטול את הס"ת המיועד לקריאה, ואין בזה משום אין מעבירין, דבקיום מצוה אחת מצאנו שיש דס"ל דאין בזה משום אין מעבירין. עיין תוס' מגילה (דף ו ע"ב ד"ה מסתבר) ותוס' יומא (דף לג ע"א ד"ה אין), וציין מרן לדברי החכם צבי (בסי' קו) וע"ע במהר"ץ חיות יומא (דף לג ע"א). ובפרט שאם יטול הס"ת שאינו גלול לקריאה העכשוית יצטרך לתקנו ע"י גלילה, ובדבר שבעי תיקון אין בו משום אין מעבירין, וכמ"ש בשד"ח (מערכת א אות קג).

ב. בענין העברת הכוס של יין כדי שישתו המסובים מיין הקידוש, שהמנהג הוא שמעבירין הכוס דרך חשיבות השותים ואין משגיחין בדילוג, הרי לדעת רבינו הדברים פשוטים שיש להקדים ליתן היין למי שמכובד טפי – ואין בזה משום מעבירין על המצוות וגם כשמדלגין על אחד מהמסובין אין בזה משום מעבירין על המצוות, ובפרט כאשר אחד שתה מלא לוגמיו ויוצאין כל השומעין יד"ח גם ללא טעימה (עיין סי' רעא סי"ד), וכל שתית המסובים הינה רק מצוה מן המובחר, אין בזה משום חשש מעבירין על המצוות.

ג. בענין העמדת הבימה באמצע ביהמ"ד. הבנתי מרבינו שליט"א שהגם שודאי יש להעמיד הבימה באמצע ביהמ"ד, בנידון שאלת כת"ר כאשר יש צורך  מחמת צפיפות וכדו', אפשר להקל בשעה"ד, אבל בתנאי שלא ינהגו כמנהג המחדשים ודומיהם שתהא הבימה במקום הש"צ, אלא להניח את הבימה שלא  במרכז בית הכנסת ממש (וראה מש"כ בזה לעיל סי' כח בענין שינוי מקום עמידת הש"צ).