או"ח ב' סימן מ"ד
טעה ובירך "אשר בחר" אחרי קריאת התורה
מעשה אירע, שת"ח א' עלה לתורה ובירך לפניה כדין, ולאחר קריאת התורה – שב ובירך "אשר בחר בנו וכו'", מה יעשה.
הנה משמע מרוב האחרונים שאם טעה בברכה ראשונה ובירך "אשר נתן לנו תורת אמת", יכול אחרי הקריאה לברך "אשר בחר בנו מכל העמים" הואיל ואין סדר לברכות (עיין מג"א סימן קלט סק"ה, ומ"ב סקט"ו דלא כשערי אפרים שער ד סעיף טז).
אולם בנדו"ד כאשר בירך "אשר בחר בנו" לפני הקריאה כדין, וטעה לאחר הקריאה ובירך שוב "אשר בחר בנו" עליו לשוב ולברך "אשר נתן לנו", וכמ"ש האחרונים (ראה דה"ח ובמ"ב סקט"ו), אמנם בשערי אפרים (שם סעי' כג) פליג בזה וכתב שיצא יד"ח (בניגוד למש"כ אודות מי שטעה בברכה ראשונה). הרי דפליג בתרתי – דבברכה ראשונה אם החליף לא יצא, ובברכה אחריתא, יצא. וביאר דבריו בפתחי שערים (שם) דבברכה ראשונה – שהיא ברכת התורה בציבור הוי דאורייתא ולכן החמיר לחזור ולברך "אשר בחר בנו".
ועי' גם בכה"ח שהקל וכתב שאין צריך לחזור אם אמר "אשר בחר בנו" אחרי קריאת התורה משום ספק ברכות להקל. אך ממרן שליט"א הבנתי דבכה"ג עליו לשוב ולברך "אשר נתן לנו" כהכרעת המ"ב – הואיל ואל"כ החסיר ברכה אחת.