או"ח ב' סימן ל"ט
בדבר אמירת קדיש יתום ע"י כמה חיובים
הנה המנהג כיום ברוב בתי המדרשות שכל המתפללים שיש להם חיובים אומרים קדיש יתום ביחד, וכבר כתבו האחרונים שטעם מנהג זה דלא ליתי לאינצויי. ונתבקשתי ע"י ת"ח א' לשאול קדם מרן שליט"א האם כשניתן להגיע להסכמה שכל קדיש יאמר ע"י חיוב אחר, אריך למיעבד הכי.
והנה בבית מדרשו של מרן שליט"א המנהג הוא משנים קדמוניות שאומרים כמה וכמה מתפללים קדיש ביחד, למעט מתפלל שיש לו יארצייט שאומר קדיש אחד (לאחר עלינו) לבדו.
ובנידון שאלתו אם ראוי לשנות ולהנהיג שיחלקו אמירת הקדישים, שמעתי בעבר ממרן שליט"א שמעיקר הדין היה ראוי לנהוג כך, אולם לא די בכך שיחלקו אמירת הקדישים בין האבלים, אלא שיש צורך לחלק הקדישים, כפי דרגת חיובם, דהיינו שהמתפלל בעל החיוב היותר קודם יאמר את הקדיש הראשון לפי סדר חשיבותו. וראה בזה בקונטרס מאמר קדישין (בה"ל סי' קלב) שסידר סדר הקדימויות באמירת קדיש. ואם כך מסופקני אם כת"ר יוכל לעשות שלו' במתיבתא דארעא. והנני להוסיף שבפעם אחרת כשנשאל מרן שליט"א בכגון דא, אמר כי מכיון שהמנהג כיום שהכל אומרים קדיש ביחד יתכן ובהצעתכם יש משום שינוי מנהג.
והנני להציע לפני כבודו אולי יעשה כפי הנוהג בביהמ"ד של רבינו, שקדיש לאחר עלינו אומר בעל היא"צ לבד. וכמו שהביא המ"ב במאמר קדישין בשם הפרמ"ג "אך עתה נשתרבב המנהג שאין ליא"צ רק הקדיש של עלינו".