או"ח ב' סימן כ"ד
בענין צירוף למנין ע"י וידיאו
בס"ד ב' מנ"א התש"ע
לכבוד
אחד ומיוחד מתומכי תורה
ואיהו גופא ת"ח ה"ה הרה"ג ר"צ רייזמן בן הרה"ג ר"ה רייזמן מח"ס "רץ כצבי"
שלו' רב
אפתח בהתנצלות על איחור התשובה, קושי השיעבוד להחזקת עמלי תורה בעוכריי לזכות וללמוד במנוחת הנפש ועל כן נתעכבתי עד כה.
הנה כת"ר האריך בסיעתא דשמיא לדון בדבר צירוף למנין "ע"י מכשיר וידיאו" ובשאלתו שיש בה יותר ממחצית תשובה – הביא כי הפוסקים דנו אם צירוף למנין חייב להיעשות בהיות המתפללים ברשות אחת, ויש שהקלו בראיית המתפללים אלו את אלו להחשיבם כמנין אחד אף בשתי רשויות. וכבר הבאנו דעת רבינו בזה בשו"ת ישא יוסף (ח"א סימן טו) שאי אפשר לצרף מתפללים שנמצאים בשתי רשויות ולעשותם מנין אחד, אולם ניתן לצרף מתפללים הנמצאים בעזרת נשים הואיל ועזרת נשים הינה חלק מביהכנ"ס, וניתן לדמות זה ללשון הרשב"א (בשו"ת הרשב"א סי' צו) "אבל התיבה עם היותה גבוהה ורחבה ובעלת מחיצות לא לתשמיש בפני עצמה עומדת אלא לתשמיש בית הכנסת".
והנה כב' דן בצירוף מנין ע"י מצלמת וידיאו – ובזה דעת מרן שליט"א כמו שכבר כתבתי לכם, כי ודאי שא"א להחשיב הצטרפות למנין – אפילו לאותם שאינם מצריכים שיהיו כל המתפללים ברשות אחת – דהתם הראי' הינה ראיה ממשית, אולם בנידון זה לא חשיבי ראיה המצרפת למנין, כמו שקול הרמקול אינו חשיב כקול המוציא ידי חובה דזו ראיית תמונה ולא ראיית האיש המצטרף עמו לתפילה, ואף לא קולו. (והדבר פשוט שקול הרמקול חשיב קול הברה ולא קול המדבר וראה מה שהבאנו תשובת מרן להלן בענין מכשיר שמיעה דלא חשיב שמיעה ומשם תקחנו).
ויורשה לי להוסיף – הצירוף למנין הינו ע"י עשרה בהיותם ביחד, אלא שנחלקו הפוסקים מהו ה"ביחד", והאם אפשר להחשיב ביחד גם בהיותם ברשויות אחרות כאשר הם רואים אלו את אלו, כמו שביקש הרשב"א ללמוד בדרך אפשר מברכת הזימון שגם זה יחשב כאילו הן ברשות אחת, וז"ל "עוד אני אומר שאפשר לומר שכל שרואין אלו את אלו כאילו הן בבית אחד דמי". ונדמה דמבואר בדברי הרשב"א דהיסוד הוא שגם אם מצרפים שתי רשויות היינו במקום שאפשר לומר "כאילו הן בבית אחד דמי", אבל ודאי שכאשר נמצאים המתפללים בריחוק מקום וכל ראייתם היא ע"י אמצעים אלקטרוניים לא יעלה על הדעת שייחשבו כאילו הם ברשות אחת ויצורפו למנין.
והנני חותם בידידות ובברכה,
יוסף י. אפרתי