או"ח ב' סימן ו'

בענין תכלת בציצית בזמן הזה

אשר איותה נפשך לידע מפני מה אין מרן שליט"א מורה להטיל תכלת בציצית. ושאלה נוספת מענין לענין, האם ראוי שמוסדכם ישכיר מקום לארגון שיעסוק בהפצת ענין התכלת, כאשר לדעתכם הדבר עשוי גם לסייע בידכם.

א. הנה ידוע כי מתוך ציפיה והשתוקקות לקיום המצוה – רבים מבקשים למצוא את התכלת ואיותה נפשם לקבוע מסמרות בהלכה, אולם מחובתינו להשיב למבקשים לידע דעת מרן רבינו בזה, ובפרט כאשר יש המפרסמים בשם מרן שליט"א דברים שאינם נכונים, ולכן כתבתי הדברים עלי ספר, ולא לבירור הדבר אלא להעיד אודות דעת מרן שליט"א.

כמה וכמה פעמים נתבקשתי, מצעירי צאן אשר לבם ער לעבוד את השי"ת בכל לבבם, לברר דעת מרן שליט"א אודות הטלת תכלת בציצית, ובהוראת מרן שליט"א השיבותי להם בע"פ דלדעתו אין להטיל תכלת בציצית. ופעמים הי' מרן מוסיף דברים, לדוגמא, פעם אחת אמר להשיב לשואל בהאי לישנא "שההלוך ילך אצל יראי ד' שלא לילך בתכלת". אולם סברתי כי כיום א"צ "לתורה שבע"פ" אחרי שכבר פורסמה תשובתו של רבינו בבטאון המכון לחקר החקלאות "הליכות שדה" (גליון 109) ומשם נדפסה בקובץ תשובות (ח"א סי' ב) שכתב להגר"פ כהן שליט"א – דאין להטיל תכלת בציצית, ובתשובתו ציין רבינו כמה נקודות. האחת, כי כבר היו כמה זיהויים לתכלת, שהרי כידוע הי' זיהוי של האדמו"ר מרדזין זצ"ל ואחריו הגרי"א הרצוג ועתה יש זיהוי שלישי. ומי יאמר שלא יבואו בעוד זמן ויבטלו את הזיהוי העכשווי ויקבעו זיהוי חדש. הנקודה השניה, דעת הבית הלוי שמכיון שהדג ממנו הופק הצבע (ע"י האדמו"ר מרדזין) הי' ידוע, וגם דרך הוצאת הצבע היתה ידועה ואעפ"כ לא הטילו אבותינו תכלת בציצית הרי נחשב שיש לנו מסורת מאבותינו כנגד זיהוי זה (ומרן שליט"א הוסיף שאינו יודע אם אכן בזיהוי התכלת הנוכחי חלה טענתו של הבית הלוי). ועוד הוסיף את דברי הישועות מלכו שאין תכלת בזמן שאין ביהמ"ק קיים, וע"ש בדברי הישועות מלכו ובדבריו אודות מחלוקת הרמב"ם ורש"י בסדר הצביעה.

ולכן סיים מרן שליט"א דבריו כי עלינו מוטל לעשות כל הציציות ממין כנף והוא לבן.

אמנם ראיתי מאמר שפורסם בקובץ תורני (אור ישראל שנה ג' גליון ב) וכך גם כתבו לי במכתב מארה"ב (כו אדר תשנ"ו) כי אחד הרבנים העוסקים בדבר נשא דברים ואמר כי מרן שליט"א תומך בזיהוי התכלת הנוכחי (שמזוהה על ידם כמופק מחלזון המורקס) ולדברי הכותב (או אותם שמסרו לכותב) מרן שליט"א לא פירסם דעתו משום "שאם הוא יוציא פסק להטיל תכלת זו בציצית אפילו מטעם ספיקא דאורייתא הרי אין די תכלת שיספיק לכולם וכו'. הרי הביקוש יעלה את המחיר וכו'" ולא העתקתי דברים – במחילה מוזרים – אלו, שהם כנגד תשובת מרן שליט"א, אלא לאפוקי מליבם של תמימים אשר  בראותם דברים המתפרסמים בדפוס בשם מרן שליט"א – סבורים הם שהדברים נכונים.

ב. ובענין השאלה האם ראוי להשכיר מקום במוסדכם לאנשים הפועלים להפיץ את ענין הטלת תכלת בזה"ז. שאלתי למרן שליט"א והשיבני, כי לדעתו לא כדאי הדבר, הואיל שאף אם כוונתם טובה הרי יש מהמתעסקים בדבר שברוב התלהבותם לא ימלט שידברו שלא כראוי כנגד גדולי ישראל בעבר או בהווה שלא הסכימו עמם, ומשום כך כדאי שתמנעו מהשכרת המקום. והשי"ת יזכנו במהרה לראות בבנין בית הבחירה, ונזכה לקיים המצוה כהלכה.