או"ח א' סימן קל"ט

הדלקת נ"ח בעזרת נשים

הנה רבים נבוכים במקום שיש בו כמה בתי כנסת סמוכים [כמו ב"שטיבלאך"] באיזה מקום להדליק, והנה פשוט הוא שאם בכל בית כנסת יש מנינים קבועים הן בימי חול והן בש"ק, הרי צריכים להדליק בכל בית כנסת, כי למה יגרע בית כנסת מסויים, האם מחמת שיש לידו בית כנסת נוסף אינו חשיב בית כנסת.

ושאלתי למרן (שליט"א) זצוק"ל כמה פעמים אודות עזרת נשים בביהכנ"ס דארזי הבירה שחלק ממנה משמש כמקום תפילה בימי החול, ואילו בשבת קודש אינה מקום תפילה נפרד אלא חלק מעזרת הנשים. ובתחילה שאל מרן (שליט"א) זצוק"ל אם בש"ק מתפללים שם, כלומר, לדעתו היה שאם אין מתפללים שם בש"ק אינו חשוב כבית כנסת להדליק בברכה, ואח"ז היה נראה דמתספק שאפשר שאם זה חלק מעזרת נשים, להחשיבו כבית כנסת לענין הדלקת נרות חנוכה בברכה, אולם מסקנת דבריו היתה שאכן יש לצמצם כמה שאפשר בענין ברכות בהדלקת נר חנוכה בבית הכנסת, ולכן לא הדלקנו נרות חנוכה בברכה בעזרת נשים.