או"ח א' סימן ק"ה
בענין כניסת כהנים לקבר רשב"י
בחודש אייר התשס"ט פירסם הרה"ג רי"ח כהן שבדרון שליט"א נכד המהרש"ם בעתון המודיע מאמר בו כתב שאין לערער אחר מנהגם של הכהנים הנכנסים לקבר רשב"י, בתוך כדי הדברים כתב, כי בקונטרס חזקת טהרה להרה"ג רי"ק ברנסדורפר שליט"א ביאר מפני מה כהנים נכנסים למיתחם, ואחד מטעמיו הוא תשובת המהרלב"ח הסובר שבאהל על גבי הקבר אין דין קבר סתום (ולכן אהל על קבר חוצץ אפילו האהל סתום מכל צדדיו) והוסיף וכתב "ושמעתי מפיו (הרי"ק ברנדסרופר) כשעלה והציע דבריו של המהרבל"ח לפני פוסק דורינו מרן הגאון הרב יוסף שלו' אלישיב (שליט"א) זצוק"ל אמר לו שהם דברים פשוטים להלכה".
מכיון שנתפרסמו הדברים שלדעת מרן (שליט"א) זצוק"ל מותר לכהנים להיכנס לקבר רשב"י נצטויתי לפרסם בעתון יתד והמודיע כדלהלן: "לאור הפרסומים שהיו להקל בכניסת כהנים בקבר הרשב"י, ובתוכם פרסומים שבם משתמע כי זו דעתו של רבנו מרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל, נצטוותי להודיע כי דעת רבנו מרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל שאסור לכהנים להיכנס לקבר הרשב"י".
בעקבות כן קבלתי מכתב מהרה"ג רי"ק שליט"א בצירוף קונטרסו, וציין לפני שלא שמע את הדברים כי אפשר למעשה לסמוך על שיטת המהרלב"ח ישירות מרבינו (שליט"א) זצוק"ל אלא דרך שליח ת"ח שליט"א, וזה אשר השיבותי לו.
אתמול קבלתי – בתו"ח את ה"חזקת טהרה", ולאחר כמה שעות נודע לנו על לא טובה השמועה, בהסתלקות מו"ר הגאון הצדיק בעל הקנה בשם זצוק"ל – המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, והנני מזדרז להשיבו – כבקשתו
לברר דעת מרן (שליט"א) זצוק"ל בזה, אתאר את השתלשלות הדברים – נכנסתי בקו"פ בליל ל"ג בעומר, ומרן עט"ר הגריש"א (שליט"א) זצוק"ל סיפר לי כי הראו לו פירסום שהי' בעתון "המודיע" וממנו משתמע כי דעת מרן להקל בכניסת כהנים לקבר רשב"י והוא מאוד חושש שיהיו כהנים שיסמכו על כך.
במשך הלילה הכנתי את השורות דלהלן:
א. לדעת מרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל אין היתר לכהנים להשתטח על קברי צדיקים וכפי הוראתם של גדולי ישראל ובכללם המהרש"ם זצ"ל (סבו של כותב המאמר האמור בהמודיע) – כמו שמשמע מדבריו בדעת תורה (או"ח ס"ס תקפ"א). ואמנם גם שם הובא ענין צדיקים שמתו מיתת נשיקה שאולי אינם מטמאים, אך לא ח"ו בדרך הוראה שמותר להיטמא להם. יתירה מזו – בספר חיים וברכה ח"ב אשר יצא בהסכמת המהרש"ם ומובאים בו דברים בשם המהרש"ם, כתב בערך "הליכה על קברי צדיקים" שהמהרש"ם אמר לו – "אף על צדיק גמור אסור לכהן לילך על קברו". וכבר שמעתי כמ"פ ממרן כפי אשר מובא בשם כמה מגדולי ישראל – (ובכללם בטוטו"ד מהדו"ג ח"ב סי' רלא) שאף אותם שהסכימו בדעתם להיטמא לצדיק ה"ז קודם קבורה ודו"ק .
ב. הכל יודעים שגדולי ירושלים (ה"ה הזית רענן סי' כו שגם מעיד שכן סבר גם הגר"ש סלאנט) הזהירו לכהנים שלא ילכו על קבר רחל אמנו – הגם שיש עדות יותר ברורה שהי' כיפין בקבר (וכמדומני שראיתי שגם כת"ר מעיר זאת שיש עדות על כיפין בקבר רחל – במאמר שפירסם באוצרות ירושלים).
ג. מרן (שליט"א) זצוק"ל אינו מקבל – שעל סמך שמועה שלא נתברר מקורה – אלא ממה שכתב מישהו אחרי רבות בשנים, ניתן להתיר כניסה לקבר רשב"י וכמדומני שמקובל שהלכה למעשה כך הורו כמה וכמה מגדולי ההוראה בישראל – שכהנים לא יכנסו לקבר רשב"י ובכללם מרנן הגרש"ז אויערבך והגר"מ פיינשטין זצוק"ל.
את הדברים הללו כתבתי במשך הלילה, ובעקבות מאמרך נכנסתי לפנות בוקר למרן (שליט"א) זצוק"ל, הצגתי לו את הדברים, והוספתי ואמרתי שכת"ר טוען שמרן הורה שניתן לסמוך על הוראת המהרלב"ח בדבר אהל סתום, ועל כן בקשתי הדרכתו באיזה לשון לכתוב על כך. ואז אחרי ששקל הדברים, שב ואמר לפרסם הבהרה באופן כללי, בלא להיכנס לפרטים כי לדעתו אסור לכהנים להיכנס לקבר רשב"י.
ד. אין בידי דברים ברורים בדעת מרן (שליט"א) זצוק"ל אם פוסקים כהמהרלב"ח ובקשת כת"ר שליט"א לצו אקחנה ואנסה בל"נ לעסוק בדבר כפי מסת הפנאי ואם יהא לי איזה שהוא בירור ממרן (שליט"א) זצוק"ל אזדרז להודיעו.
ותפילתי בלבי – כי בהמשך דרכו של אביכם הגה"צ זצ"ל תמצאו ניחומים.
יוסף י. אפרתי