או"ח א' סימן צ"ו

נוסח החתימה בספירת העומר

אודות שאלתך היאך ראוי לסיים ספירת העומר – אם לומר "בעומר" או "לעומר" או שמא יספור פעמיים, ומה הדין בשליח ציבור.

אבוא בקצרה, הגם ששני מנהגים בדבר ולדעת המ"ב (סי' תפט סק"ח), רוב הפוסקים ס"ל לומר לעומר, אמנם הרבה מחסידי אשכנז נוהגים כמובא במעשה רב (סימן ע') לומר בעומר, וכן נוהג רבינו מרן (שליט"א) זצוק"ל.

והנה הכל מודים שאין דבר זה מעכב, וכמו שכתב במאמ"ר (סק"ב) "דאפילו לא הזכיר עומר כלל אין קפידא כמבואר ברשב"א ופוסקים".

ולפי זה גם אין מקום לספור פעמיים, שהרי בכל גוונא יצא כבר יד"ח הספירה. אמנם ממרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל שמעתי שהגאון רבי זעליג ראובן בענגיס זצוק"ל נהג לספור פעמיים, [ושמעתי שעוד מדקדקים נוהגים כן, עתה י"ל ספר תולדות "מעילו של שמואל" ושם צויין (בעמ' רפד) כי הגרש"א יודלביץ זצ"ל נהג נמי כן]. ומשום שכך נהג הגרר"ז בענגיס נוהג כן גם מרן הגרי"ש אלישיב.

וחשבתי לומר שאולי ניתן ליתן טעם נוסף למנהג של הגאון רז"ר בענגיס זצוק"ל הואיל ובחו"ל מנהג חלק מקהילות אשכנז היה לומר לעומר, וכמו שכתב בערה"ש (סעיף ט), וז"ל: "ויותר נראה לעומר וכן אנו אומרים", ובבואו לארץ שמנהג הפרושים בעיה"ק הי' לומר בעומר לא רצה לשנות ממנהגו הישן, והוסיף וספר בשתי הנוסחאות.

אמנם בש"צ ודאי שאינו יכול לשנות ממנהג המקום ויסיים הספירה כמנהגם.