או"ח א' סימן ע"ב

ניקוי שערות זקן משיירי אוכל

בתשובות רבינו עט"ר הנדפסות בקובץ תשובות (ח"א סי' כז), דן בשאלה זו. לאחר מכן שוב עורר מורנו הגר"ח קניבסקי שליט"א את הנושא, ובמלאכות רבינו מרן (שליט"א) זצוק"ל הבאתי את הדברים דלהלן קמי' מורנו הגר"ח קנייבסקי שליט"א.

ארשום בקצרה אשר זכיתי לשמוע מהו"כ מרן עט"ר (שליט"א) זצוק"ל אודות השאלה – אם מותר להסיר מאכל ושומן שנתערבו בזקן או שיש בזה משום מלאכת בורר.

א. ציין בראשית דבריו למה שנדפס בשמו בקובץ תשובות ח"א סי' כז [שם ציין דהוה כלכלוך בכלים דמותר להסירו].

ב. הוסיף ואמר, בכמה וכמה מקומות אנו מוצאים פעולות שלכאורה יש בהם משום מלאכת בורר ואין חז"ל מזכירים שם מלאכת בורר בהם, כגון המפלה בגדיו (סי' שב), המלקט שחורות מתוך לבנות (סי' שמ), וקרוד בהמה ביו"ט שביאר הר"ח שהוא מחמת כינים (ביצה כג, וסי' תקכג). אמנם חלק מהמקרים אפשר להסביר כי מדובר במקרה שאין בו ברירה, כגון לוקט כינה המונחת על הבגד בנפרד, אבל פשטם של דברים כי מדובר במצב שהדבר נמצא בתוכו ונברר אחד מתוך השני.

ג. בטעם הדבר, צריך לומר שמלאכת בורר משמעותה ברירה מתוך תערובת שני דברים שהאחד מפריע את חבירו ושימושו (גם תערובת ספרים אם יש בה איסור בורר משמעותה מכיון שיש כאן "העדר שימוש" בספר בו הוא רוצה מחמת תערובתו בתוך ספרים אחרים), והפרדת התערובת היא תיקון כל אחד מהדברים, אבל בדבר שהסרת התערובת אינה תיקון מהותי בחפץ, כגון: כאשר מתערב לכלוך בזקן האדם הדבר לא שינה את מהותו  אפילו בטרם ברר המאכל אשר נכנס בשערו, לא נחשב סילוק המאכל בגדר בורר לאסור.