או"ח א' סימן ג'

הכותב ביד שמאל וגם בימין על איזו יד יניח תפילין

אודות שאלתך לידע דעת מרן (שליט"א) זצוק"ל בדבר מי שעושה חלק מהמלאכות ביד ימין וחלקם בשמאל. אותם שצריך חוזק יד הרי הוא מבצעם ביד ימין אולם עיקר כתיבתו ואכילתו ביד שמאל, הגם שהוא כותב גם ביד ימין (כתב לא כל כך יפה) וגם יכול לאכול ביד ימין – וכן הוא עושה כאשר יד שמאל עייפה ממלאכתה. (ובשאר דברים הוא משתמש בשתי ידיו).

והנה שכותב ביד ימין ושאר מלאכות (או רוב מלאכות) עושה ביד השניה הרי לדעה קמייתא בשו"ע (בסי' כז סעיף ו) אין לכתיבה עדיפות מיוחדת ואזלינן בתר רוב מלאכות וחייב להניח ביד שמאל, והגם שנוהגים כדעה בתרייתא וכהכרעת הרמ"א הנה בנדון דידן שיכול לכתוב ביד ימין – יתכן דחשיב ככותב גם ביד ימין ולכן למעשה יניח ביד שמאל. והוסיף רבינו – דרצוי דבזמן שנותר עד הבר מצוה ירגיל הילד עצמו בכתיבה ביד ימין – שיהא רגיל בה טפי.

[ושמעתי פעם א' בשם מרן (שליט"א) זצוק"ל, שירגיל עצמו בכתב אשורי ביד ימין וסגי בכך, שזה עיקר הכתיבה, וראה בזה בחסד לאברהם (מהדו"ת או"ח סי' ט), ופסקי תשובה (סי' קנט) וראה ארץ צבי (סי' ע"ח) ואכמ"ל].