אבן העזר סימן קפ"ט
בענין כתיבת גט כדין "נחפז לילך"
רב א' שליט"א מחו"ל ביקש להביא שאלה קדם מרן רבינו זצוק"ל דהיות "והמצב בעירנו הוא כך, מזמן פטירת הרב… זצ"ל אין לנו בעירנו מסדר גיטין שיש לנו מנוחת הנפש, וח"ו אין רצונינו להוציא לעז על איזה גט, אבל מוסכם אצל הרבנים וכו', שצריך תיקון גדול וכו'. בגלל שאין לנו עצה אחרת וכו', השאלה אם נוכל לכתחילה במצבינו וכו', שיבוא הבעל ויעשה מינוי שליחות של הסופר והעדים בפניהם ונעשה דו"ח בענין השמות, ובהקבץ מספר וכו' גיטין אז נביא רב מסדר וכו', והוא יברר את השמות במתינות ויהיה כתיבת גט ואז נסדר את כתיבת הגט וכו' (שהרי א"א להזמין האנשים ליום א' שבכל פעם או האיש או האשה אינם יכולים לבוא). ע"כ לשון השאלה בקיצור.
והנה בסדר הגט (אות כג) כתב "טוב שיהיה הבעל אצל הסופר והעדים עד שיכתב הגט ויחתם וינתן כדי שלא ימסור מודעא", ובאופן שרוצה לשלוח הגט ע"י שליח כתב (אות כד) "אם רוצה לשלוח הגט לאשה ע"י שליח צריך שיעמוד שם השליח בשעת כתיבת שיטה שבה שם האיש והאשה והזמן, וישמע שיתחיל לכתוב לשמה, וגם צריך לעמוד שם בשעת חתימת שני העדים וישמע שחותמים לשמה". והוסיף הרמ"א "וי"א דהשליח יהי' ג"כ אצל צווי הבעל לסופר ולעדים וכן נוהגים".
ובקש השואל מחמת הקושי המבואר בשאלה להנהיג בעירו שבכל גט ינהגו בסדר הנקרא "נחפז לילך" וכמש"כ שם (אות ל) "אם הבעל נחפז ללכת ואיננו יכול להמתין עד שיכתוב הגט ויחתם, אומר לסופר כתוב גט לאשתי וכו' כדלעיל, ואומר לעדים אתם פלוני ופלוני יהיה לי עדים וחתמו בגט הנזכר וכו' כדלעיל, והריני ממנה את פלוני בן פלוני שליח להוליך הגט הנז' לאשתי פלונית בת פלוני". ומקור הדברים הינו במשנה בגטין (דף סו ע"א – ע"ב) "אומר לשנים תנו גט לאשתי או לשלשה כתבו גט ותנו לאשתי הרי אלו יכתבו ויתנו".
ולחומר השאלה דברתי עם מרן רבינו זצוק"ל כמה פעמים וכתבתי השורות דלהלן, ובטרם המשלוח עבר מרן על הכתוב, וז"ל התשובה.
"אם אכן כדבריכם שחוששים אתם שעשיית הגיטין נעשית במקומכם במהירות ואולי אף בקלות ראש – ויכול לצאת מזה מכשול בכשרות הגט, הרי כדאי הדבר שתעשו כהצעתכם לעשות מנוי שליחות של הסופר והעדים בפניהם, ולהכין דין וחשבון בענין השמות וכפי שכתבתם במכתבכם.
אולם יש להוסיף שצריך לפעול – כפי שכתבתם – לסדר שיהא במקומכם רב ת"ח מסדר גיטין, שגם בדרך שאתם מציעים יש שינוי מדרך נתינת הגט, שאין נותנים אפי' לבעל לצאת מבית הדין אחרי מינוי השליחות לעשיית הגט, ראה סדר הגט (אות כג)".