"הבא: סימן קע"ה אופן כתיבת העיר ומקורות המים בגט ולענין העיר "בני ברק <<
אבן העזר סימן קע"ד
בענין כתיבת גיטין כמנהג הספרדים בארה"ב
להלן מכתב תשובה לחברי הסתדרות הרבנים בקליפורניה אודות כתיבת גט לאחב"י הספרדים בעיר לוס אנג'לס, ובסופו הוסיף מרן רבינו זצוק"ל – מספר שורות.
גופא דעובדא הכי הוה. ביקשו למנות רב מומחה לכתיבת גיטין והוא אמור לסדר הגיטין לספרדים ולאשכנזים, (לעצם ענין סידור גט לבני עדה אחרת – ראה שד"ח אסיפת דינים (מערכת גט סימן א סק"ד) שכתב "ונראה דהיכא דאפשר נכון הדבר שימנע עצמו ספרדי מלסדר גט למגרש ומגורשת אשכנזים וכן בהפך", ע"ש שהאריך בזה אולם כאמור הרי זה היכא דאפשר). אולם מסורת היתה בידם ממרן הגר"מ פיינשטין זצ"ל בארה"ב, שכל שבית הדין המסדר גיטין הינו אשכנזי יש לסדר הגט כמנהג אשכנז אף שהזוג הינם ספרדים. ולכן שאל הגרח"י גאנצווייג שהוא היה הרב האמור לסדר גיטין – כיצד עליו לנהוג, והוסיף ושלח מכתבים מרבנים נוספים הכותבים כי כך היה מורה מרן הגרמ"פ.
בין המכתבים היה מכתב משנת תשנ"ג של הגאון רבי נטע צבי גרינבלט וז"ל, "אודיע לו בזה שדברתי עם כב' מרן הגר"מ זצ"ל [כוונתו למרן הגר"מ פיינשטין] יותר מפעם האיך לכתוב גט של מגרש ספרדי ואמר לי שיש לכתוב לפי המסדרים, ואם הם אשכנזים יש לכתוב גט אשכנזי, ופעם הוסיף ואמר אינני מבין את הספק שאם העדים אשכנזים האיך אפשר לכתוב את השמות עפ"י כללי הספרדים והלא אינם יכולים לקרוא את שמותיהם כראוי והם צריכים לחתום על זה".
ובראש חודש כסלו תשנ"ד כתב הגר"א פעלדער וז"ל, "באתי בזה להודיע שפעמים רבות שמעתי ממו"ר הגאון האדיר ר"מ פיינשטין זצ"ל שהקובע בנוגע סידור הגט צורתו וכתיבת השמות הוא לפי בית הדין המסדר הגט, לכן לפי הנ"ל ברור שאם בא איש ואשה מעדות המזרח לפני ביה"ד אשר הדיינים מאנשי אשכנז, שכל הנ"ל צריך להיות כפי שיטתם ומנהגם של חברי הבית דין".
מחוץ לרב השואל, הגיע מכתב מועד הרבנים בעיר ונעתיק חלק ממכתבם. "אמנם דא עקא, שבעיר לאס אנדזשעלעס משערים שיש בה כשש מאות אלף יהודים ויותר (חוץ מניו יורק אין שום עיר שיש לה אפילו כחצי מאוכלוסיה זו) ורבים מאוד מהם מתיחסים למסורת אחינו הספרדים, ויש להם בתי כנסיות משלהם, והנהגה ותפילות ודרכים משלהם. וכידוע דרכם ומסורתם בעניני גיטין שונה משלנו והיינו משערים שקרוב לחציים של הגיטין הנכתבים פה הם בשביל אנשים אשר מסורתם היא מסורת הספרדים. והנה הרבנים משלהם פה תובעים בתקיפות שעליהם להגן על כבוד וגאון המסורת הספרדי ולא יסכימו לוותר על זה כי כן הורו להם גדוליהם יחיו אשר חיים כיום בארץ ישראל.
והנה כאן בארה"ב כפי המסופר לנו הורה הגרמ"פ זצוק"ל לפני כמה שנים שהספרדים בטלים הם לאשכנזים. ואין להם דין קהילה בפני עצמם. באשר אין להם שחיטה משלהם. ועל פי זה נהגו מסדרי הגיטין לכתוב אך ורק על פי מסורת אשכנז גם לספרדים. ואמנם זה לכל הפחות כעשר שנים שכנראה חד ממסדרי הגיטין בניו יורק כותב לספרדים כמנהגם. ובהסתדרות הרבנים בניו יורק התירו לכתוב השמות על פי הכתיב של הספרדים. וכאן בלאס אנדזשעלעס כותב מסדר אחד (אף שלא נחשב מן המומחים מ"מ גיטין שלו מתקבלים אצל הרבנות בארץ ישראל) לגמרי כפי נוסח ומסורת הספרדים. ומלבד כל זה כנראה שהדבר עומד להשתנות בכלל שמסדרי גיטין ספרדיים יכתבו על פי מסורת משלהם, וזה ברור ועל כן זה שטענו טובים וחשובים שאין לשנות המנהג ממה שנהגו בארץ הזאת עשרות בשנים נראה לעניות דעתינו שכבר נשתנה המנהג כפי הנראה, אפילו אם נאמר ששינוי זה שלא כהוגן היה".
ובתחילה השיב לו מרן רבינו בע"פ, כי יש לו לכתוב גיטין לספרדים כמנהג הספרדים. אלא לאחר מכן פנה הגרח"י גאנצווייג שוב למרן רבינו במכתב וז"ל,
"שמעתי דברי קדשו והיוצא מהם כפי הבנתי היא, שהוראת מו"ר האגרות משה זצוק"ל לסדר גט אשכנזי לספרדי אף שבשעתו היה בעירו ובאה"ב כולה רבבות בני עדות הספרדים עם בתי כנסת בתי ספר בתי חיים וכו' משלהם. בנוגע לעיר לאס אנדזשעלעס שיש יותר ממה שהיה, ויש ענין של מכשול פירוד ומחלוקת בעל האג"מ יסכים שיש לסדר גט ספרדי לספרדי בכגון דא. מ"מ מכיון שאחד הנחשב לתלמידו יעשה בפועל לא כדברי רבו באתרי' ויחשב זאת לזלזול אבקש שיהא דבר זה בכתיבת וחתימת יד הרב שליט"א ולא יהא כבוד מו"ר זצוק"ל פחות משני הענינים שהזכרתי.
והנני חותם בקידה והשתחוי' בהוקרה והוראה מול הדרת גאונו שליט"א
נאום חיים יחיאל בן הרב יונה זלל"ה גאנצווייג
נ.ב. שאר הענינים כפי הפתק שמסרתי להרב אפרתי שליט"א".
וע"ז בא המכתב דלהלן.
לכבוד הרה"ג ראשי ההסתדרות הרבנים דקליפארניא ועמם הרה"ג רח"י גאנצוייג שליט"א
אחדשכת"ר בכה"ר,
הנה באתם במגילת ספר לשאול קדם מרן מו"ר הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל אודות כתיבת גיטין במקומכם לאחינו הספרדים, כאשר ברצונכם להביא מסדר גיטין מומחה שיסדר גיטין לבני העיר אשכנזים וספרדים, אלא שהוספתם וכתבתם וז"ל, "בעיר לאס אנדזעלס משערים שיש בה כשש מאות אלף יהודים ויותר כ"י ורבים מאד מתיחסים למסורת אחינו הספרדים ויש להם בתי כנסיות משלהם והנהגה ותפילות ודרכים משלהם, קרוב למחצית של הגיטין פה הם בשביל אנשים אשר מסורתם היא מסורת הספרדים, ורבנים שלהם תובעים בתקיפות שעליהם להגן על כבוד המסורת הספרדית [ולכן לכתוב גיטין כמנהג הספרדים], וכאן כותב סופר אחד (אף שלא נחשב מן המומחים) לגמרי כפי נוסח ומסורת הספרדים" עכ"ל. ולדבריכם אם לא יכתוב מסדר הגיטין המומחה שבכוונתכם להביא לעיר גיטין לספרדים כמנהגם הרי תתפרד החבילה ולא תוכלו להביא אותו לעיר וישאר המצב שאין בעיר מסדר גיטין מומחה, אולם חוששים אתם לעשות כן הואיל ונמסר בשם מרן הגר"מ פינשטיין זצוק"ל שאף לספרדים יש לכתוב כמסורת אשכנז.
וציוה מרן עט"ר (שליט"א) זצוק"ל להשיבכם, דהנה אם לספרדים קהל ועדה בפני עצמם יש לכתוב להם גיטין כפי מסורתם (עיין שדי חמד, אסיפת דינים מערכת גט סימן א אות ד ואות ל) ועד כאן לא הורה מרן הגר"מ פינשטיין זצוק"ל לכתוב כמסורת אשכנז אלא מפני שחשש שאין מסדרי גיטין שיהיו בקיאים לכתוב כמסורת ספרד והעלה להקל שיהיו כותבים להם כנוסח אשכנז להחשיבם כנגררים אחרי מנהגי אשכנז, אולם כהיום הזה שנתרבו הנוהגים כמנהג ספרד והם ודאי קהל ועדה ואדרבה העובדא היא שיש מסדרי גיטין שמסדרים גיטין כמנהג הספרדים אלא שלצערנו כנראה אין כל מסדרי גיטין שכותבים כמנהג ספרד חשיבי מומחים, וחיישינן ח"ו לאיסור אשת איש, בכגון דא עליכם להזדרז למנות מסדר גיטין מומחה שיכתוב לספרדים כמנהגם, ובודאי מרן הגר"מ פינשטיין זצ"ל מינח ניחא ליה שיכתבו כדין כמנהגם.
והנני בזה דוש"ת ומוקירם
יוסף יקותיאל אפרתי
ובשולי המכתב הוסיף מרן בכת"י את הדברים דלהלן,
הדברים האמורים לעיל פשוטים וברורים ואינם צריכים לפנים והיודע בטיב גיטין עליו להזדרז לבוא ולסדר גיטין לאשכנזים ולספרדים לכל קהילה וקהילה ככתבה וכלשונה ויפה שעה אחת קודם.
בברכת התורה
יוסף שלו' אלישיב