הבא: סימן קמ"ח איש או אשה ששינו שמם לאחר הנישואין אם צריכים לכתוב כתובה חדשה <<
אבן העזר סימן קמ"ז
בדבר חתן או כלה ששינו שמם קודם הנישואין איך יכתבו בכתובה
מעשה בחתן שהחליף שמו קודם הנשואין בסמוך לחתונה (עפ"י מה שיעץ לו אחד ששמו אינו "מתאים" לשם הכלה) וכתבו בכתובה השם החדש, ושאלו לרבינו אם עשו כדת, או דמכיון דעדיין לא נתחזק שמו החדש הרי אין להשתמש בשם הזה.
הנה מרן רבינו זצוק"ל ציין לדברי שו"ת הרא"ש (כלל טו סי' ד) בגר שנתגדל בין ישראל ורוצה לישא אשה, "אם יכול לקרות לעצמו איזה שם שירצה וכו', אי מיחזי כשיקרא אי לא", וסיים הרא"ש "אלא ודאי א"א לשנות ולכתוב שם שלא הוחזק בו, ושטר זה כמאן דליכא דמי". ואמר רבינו דמבואר מדברי הרא"ש דבשם חדש בעינן שיוחזק בו, וכל שלא החזיק בו חשיב כשיקרא.
ויש שרצו לומר דהא דבלא הוחזק שמו אין לכתוב השם בכתובה ובשטרות זהו דוקא במקום שנתעורר ספק על השם (כמו בהוחזקו שני יוסף בן שמעון בעיר אחת וכדו') אולם במקום ששינה שמו אפשר להשתמש בשם החדש דהרי אין ספק שזה שמו, ויש שרצו לחלק בין אם שינה שמו לגמרי דלא צריך שיוחזק לבין אם הוסיף שם על שמו דמכיון שלא נעקר השם הקודם צריך שיוחזק. (ראה שו"ת מהרי"ל דיסקין קונטרס אחרון סי' ה אות ריז ובמשיב דבר חלק ד סימן סח).
אולם מרן רבינו זצוק"ל לא ס"ל הכי, אלא דכל ששינה שמו יש להמתין שיוחזק בשם החדש כדי שיהיה אפשר לכותבו בכתובה, וכל שלא הוחזק בשמו החדש אין לכותבו בכתובה. וע"כ במקרה דידן דכתבו בכתובה השם החדש קודם שנתחזק יש לכתוב כתובה חדשה.
והיה מעשה ביהודי חולה מסוכן ר"ל שהוסיפו לו שם ביום חתונת בתו, ובקשו לכתוב השם החדש בכתובה, ואמר רבינו דהואיל ולא עברו שלושים יום מהוספת השם אין לכותבו. (ודלא כצמח צדק אהע"ז ח"ב סי' קעט).
והבנתי ממרן רבינו דאם השתמשו בשם החדש שלושים יום חשיב שאתחזק בשם זה. ויעוי' שו"ע (חו"מ סי' מט סעי' ג) וברמ"א (אה"ע סי' קכ סעי' ג) וראה עוד בהגהות אשרי בגיטין (פרק השולח סי' ז) ועי' חזו"א (אהע"ז סי' צב סקכ"ו).