הבא: סימן קכ"ה עריכת נישואי ב' ילדים בסמיכות זמן <<

אבן העזר סימן קכ"ד

בדבר סידור חו"ק לשאינם שומרי תו"מ

בס"ד, ב' סיון תשנ"ו

ישא ברכה

כב' ידידי הרה"ג… שליט"א

אבוא בקצרה להשיבו אודות שאלותיו – להו"כ מרן רבינו (שליט"א) זצוק"ל רק אקדים ואומר ששאלות דכת"ר אינם למידרש בפירקא, וגם אין לדמות מקרה למקרה, רק כפי שביקש שאלתים למרן (שליט"א) זצוק"ל בהתאם לנתונים הקיימים בעירושנמסרו לי ע"י כת"ר .

א. בסידור חו"ק אצל אותם שאינם שומרי תומ"צ כב' מקפיד על יחוד החתן והכלה, הגם שבחתונות אלו הדבר כרוך בקושי רב, ועתה בא אחד וטען כנגדו שלא אריך למיעבד הכי שאולי הם מתיחדים למרות שהיא בנדותה.

ושמעתי מרבינו כי ינהג כת"ר כפי שנהג עד כה לסדר חו"ק כדין, כולל הקפדה על יחוד, ולא לסדר חו"ק בלא יחוד. שהרי יש מהראשונים שסוברים שזוהי החופה שעושה נישואין, ועיין בב"ח (ריש סי' סא), ובמג"א (סי' שלט סקי"א). אולם כל זה בתנאי שידוע שטבלה לנדותה, (אע"פ שאין ידוע כיצד נהגה בימי הספירה) ובלא"ה אין לסדר להם חו"ק אם האשה לא טהרה מנדתה.

ובכה"ג גם אפשר לומר הברכות. אמנם אם אין שם עשרה שומרי תו"מ אין לומר הברכות. (ומה שהתיר האגר"מ לומר קדיש וקדושה זהו דין בדיעבד, וודאי שאין לנהוג כן לכתחילה).

ב. כת"ר שאל עד כמה יש להימנע מלסדר חו"ק אם בני הזוג ממאנים בכמה ממנהגי החתונה הנהוגים בתפוצות ישראל. הנה דבר שפתיים אך למחסור להאריך בגדרי אל תטוש תורת אמך, וחובת אל תשנו מנהג אבותיכם נוחי נפש, אולם בחלק מהמקומות שכב' נתבקש לערוך חו"ק מסרבים הזוגות לנהוג כדין ועל כך שאל במקום שאין יד ישראל תקיפה, אם מותר לערוך חו"ק.

למעשה נתקל כת"ר בחתונות בהם מסרבת הכלה לסובב החתן והשיב רבינו, שאם אי אפשר להשפיע עליהם בדרכי נועם יכול כב' לסדר חו"ק.

והוסיף רבינו, שמנהג זה לא נתפשט בכל ישראל שהרי אחינו הספרדים אינם נוהגים כן, ויתירה מזו, כנראה ישנם רבנים שאינם מקפידים על כך ומשום כך אין ניכר בזה פריצת גדר.