הבא: סימן קי"ב בדבר סידור חו"ק למשומדים <<

אבן העזר סימן קי"א

בחשש "נוגע" בעדי קידושין

כבוד ידידי הרה"ג וכו'

אבוא להשיב אודות שתי השאלות בענין "עדי קידושין" א. האם שדכן יכול לשמש כעד קידושין או דחשיב נוגע בדבר. ב. האם בכולל שיש בו תוספת מילגה עבור ילדים שאינם נשואים, יכול ראש הכולל (של אבי החתן) להיות עד קידושין או שמא חשיב נוגע.

א. בספר פני משה (ח"ב סי' קט) כתב לדון דשדכן אינו ראוי להעיד משום דהוה נוגע כמו סרסור, ומהר"ם מאריליו בספרו דבר משה (אה"ע הל' קידושין סי' כה) הביא דבריו וכתב לחלק בין מקום שכבר נטל שכרו עבור השידוך דאז אינו נוגע לבין אם עדיין לא נטל שכרו דהוה נוגע, והוסיף והביא שם מהכנה"ג דאם "הוא בענין שאם יתפרד הזיווג לא יטול שכרו, נוגע בעדות הוי ופסול לעדות".

ודעת מרן רבינו זצוק"ל היתה דשדכן יכול להעיד על הקידושין, משום דהחיוב לשלם דמי שדכנות חל בזמן האירוסין (דידן), ובזמן הקידושין אין לו כלל נגיעת ממון.

ב. בענין עד קידושין שהוא ראש כולל שע"י החתונה יפטר מתשלום חלק מהמילגה, כבר הי' בעבר מעשה כגון זה (חודש תמוז תשנ"ב) ודעת מרן רבינו זצוק"ל היתה דיכול להיות עד קידושין הואיל (ויתכן) ותשלום המלגה אינו בהכרח חוב ממוני המוטל על ראש הכולל, דהרי אם לא יהיה לו לשלם פטור מתשלום, וא"כ חשיב שאין כאן נגיעת ממון.