הבא: סימן ק"י בענין יחוד עדי קידושין <<
אבן העזר סימן ק"ט
בענין חשש מקח טעות בקידושין
נשאלה שאלה קדם מרן רבינו זצוק"ל באברך בן תורה שנשא אשה שיש לה מחלת נפש, והדבר היה ידוע לה ולבני משפחתה והעלימו ממנו הדבר, וכבר הם נשואים כמה שנים ויש להם ילדים, והבעל כעת יודע ממחלתה וכיצד לטפל בה, ובנסיבות הקיימות רוצה להמשיך לחיות עמה, אלא דנפשו בשאלתו דהואיל וברי לו שאם היה יודע קודם האירוסין על המחלה לא היה מתארס עמה, וקרוב לודאי שגם אם היה נודע לו אחר האירוסין קודם הנשואין היה מבטל השידוך, הרי שיש כאן קידושי טעות.
קי"ל (סי' לט סעי' ה) "המקדש את האשה סתם ונמצאו עליה אחד מן המומין דפוסלים בנשים וכו' הרי זו מקודשת מספק", ובב"ש (ס"ק טז) "וכן אם קידש סתם וכניס ובעיל סתם מקודשת ואין לה כתובה" ועי"ש בדבריו שצריכה גט מספק, וא"כ אם רוצה להמשיך לחיות עמה לכאורה צריך לשוב ולקדשה מספק. אלא דבחלקת מחוקק (סק"ט הביאו גם הב"ש) כתב "נראה דמיירי מיד כשרואה המום מקפיד ואינו חפץ בה, אבל אם שותק כשנודע לו המום ולא התנה בתחילה, אף דצווח לבסוף הוה קידושי ודאי". וא"כ בנדו"ד הרי אינו רוצה לגרשה, אלא דמאידך ברי לו שאם היה יודע ע"כ לפני החתונה לא היה מתחתן עמה. ובתחילה הורה רבינו זצוק"ל להשיבו כי "מעיקר הדין הרי תפסו קידושין ראשונים, אולם בצנעא אפשר לקדשה שוב". אולם כשהתברר שהמדובר הוא במחלת נפש (ולא בחולי אחר כפי שהובן לרבינו מלכתחילה) אמר רבינו לשנות את המכתב וזה נוסח התשובה אשר שלחתי לשואל – אחר שרבינו עבר על המכתב.
"במענה למכתבו אבוא בקצרה, לדעת רבנו מרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל, הרי אחר שהתברר שלרעיתך תחי' היתה מחלה נפשית בזמן הקידושין – רצוי לשוב ולעשות קידושין בצנעא. אודות החשש שהעליתם במכתבכם (א.ה. שלאשה יהי' צער מכך) ניתן לתלות את הצורך בקידושין נוספים בגין חסרון בכתובה או בטעם אחר. חלילה להוציא לעז על הילדים שיחי' כי עשיית הקידושין הוא לחומרא".
ובמכתב נוסף הוספתי לו בהורמנא דמרן זצוק"ל במענה לשאלתו, "הואיל והמדובר הוא לחומרא הרי אין איסור יחוד".