הבא: סימן ק"ז המקדש את האשה על מנת שאני תנאה <<
אבן העזר סימן ק"ו
תנאי ממוני בקידושין התלוי בהוראת בית דין
במהלך השנים הועלתה הצעה נוספת להוסיף לתנאי הממוני התניה שהחיוב יהא עד שבית דין יפסוק בדבר. וגם לזה לא הסכים מרן רבינו זצוק"ל כפי הכתוב לקמן.
כבר הבאנו כי מפאת ריבוי המקרים של פירוד בין בעל לאשה שאין מגיעים לידי הסכמה ליתן גט, וגודל המכשולות הבאים בעקבות מצב הפירוד בלא גט, הועלתה הצעה לעשות תוספת התחייבות מהבעל לאשה בשעת הנישואין. אלא שגדולי ישראל התנגדו לה כמובא לעיל. ובמטרה להסיר את ההתנגדות לנוסח התנאי היו כמה ת"ח שבקשו לתקן נוסח ההתחייבות שיהיה בו תוספת ש"אם אזמין אותה לדין תורה בנידון הפירוד בב"ד וב"ד יפסקו עליה שהיא לא צאית דינא בענין הפירוד, הן משום שתסרב להופיע לד"ת, והן אם תבוא לב"ד והב"ד יפסקו בינינו ואני אהיה מוכן לקיים פסק או הצעת הב"ד והיא תסרב לקיים פסק או הצעת הב"ד, יפסק חיובי זה".
ויסוד הצעה זו הוא עפ"י המבואר בתורת גיטין (סי' קלד סעי' ד) על דברי הרמ"א שם דכתב השו"ע (שם) ד"אם נשבע הבעל ליתן גט צריך שיתירו לו קודם כדי שלא יהיה דומה לאונס". והוסיף הרמ"א ד"אם קבל עליו קנסות אם לא יגרש לא מקרי אונס מאחר דתלה גטו בדבר אחר, ויכול ליתן הקנסות ולא לגרש, ויש מחמירים אפי' בכה"ג". ועי' פ"ת (סק"ט).
וא"כ להמחמירים המובאים ברמ"א אם אדם קונס עצמו בממון כדי לתת גט הוה גט מעושה. וכתב בתורת גיטין (ד"ה שם קנסות) "אמנם נראה דבאופן זה יכולים לעשות קנינים בהפשר על הגירושין, שיקבל הבעל ק"ס שמוחל כל החיובים שיש לאיש על אשתו מתשמיש ומעשה ידיה אף אם לא יגרשנה, והוא ישאר על חיובים שלו ממזונות ושאר חיובים, וממילא יגרש כיון שמונעת ממנו כל דבר, והוא מחוייב בכל החיובים. ואינו גט מעושה רק כשתולה הקנס בגט משא"כ כאן שאין הקנס תלוי בגט כלל".
והיינו דהתורת גיטין מדבר באיש ואשה שהב"ד מפשר ביניהם ליתן גט ובמסגרת ההפשר מבקשים להבטיח שאכן הבעל יתן גט כמדובר, וע"כ מחייב עצמו בקנס אם לא יתן גט. ולחייב עצמו בקנס באם לא יתן גט, הרי לדעה שני' ברמ"א מחמירים שהוה גט מעושה משום דתולה הקנס בגט, אולם אם אינו תולה הקנס בגט אלא פוטר את האשה מהתחיבויותיה אליו, בלא הגירושין, והוא נשאר בהתחיבויותיו כלפיה, זהו חיוב טוב שאינו תלוי בגט כלל ויכולים לעשות דבר זה.
ועפי"ז בקשו המציעים שכבר בזמן הקידושין יתחייב כל חתן וחתן בהתחייבות הנז' לעיל וכאמור אין זה קנס התלוי בגט אלא בזה שמסיבה כלשהיא לא ידורו יחד. וגם אם סביר להניח דמחמת זה יזדרז ליתן גט דאינו רוצה לשלם המזונות שהתחייב לה בזמן שהיא פטורה מחיוביה כלפיו, הרי כפי המבואר בתורת גיטין גם להדיעה המחמירה ברמ"א אין זה חשיב גט מעושה. וכאמור הצעה זו הועלתה לפני כמה שנים ונתבקשתי להביאה קדם מרן רבינו זצוק"ל ע"י שני רבנים ממקומות שונים, עם התוספת שהצדדים מסכימים שאם הב"ד יפסוק כנגד האשה יפסק חיוב הבעל.
והשבתי להם בהורמנא דמרן זצוק"ל שהוא מתנגד להתחייבות זו בשעת הקידושין משתי סיבות. הראשונה, דלפי נוסח זה הרי אם ר"ל תתן האשה עיניה באחר יכולה לעזוב את בית בעלה כשהיא סמוכה ובטוחה שהוא מחוייב ליתן לה כל המבואר שם, או ליתן גט, וזהו מכשול גדול. והוסיף ואמר מרן רבינו דבחתימת התחייבות זו ע"י כל חתן וחתן עלול להיות מכשול נוסף, שיחתמו החתנים על התחייבות זו כמצות אנשים מלומדה ואינם נותנים דעתם כי נתחייבו וחלילה וחס יבואו להוציא ממון שלא כדין. [ובמתק לשונו הוסיף רבינו "דבקושי בכתובה יודע החתן על מה מתחייב", והבו דלא לוסיף עלה].
ויש לציין כי אכן הגאון רבי בצלאל ז'ולטי זצוק"ל פירסם בהפרדס (שנה נז חוברת ז) הצעה לעשות תנאי בשעת הנישואין כדלהלן, "הבעל יתחייב בשעת הנישואין שבמקרה שיהי' פירוד אזרחי בניהם, מתחייב לתת לה מזונות מדין מעוכבת להנשא מחמתו סכום מזונות של אלפיים דולר לשבוע עד שיתן לה גט פיטורין, אולם הבעל יהיה זכאי לפנות לב"ד רבני מוסמך לפטור אותו מחיוב זה, מכולו או ממקצתו".
וכבר העירו שלכאו' בהצעה זו של הגר"ב זצ"ל יש כמה דברים הצריכים עיון, דלכאורה כמה מן השאלות בתנאי קודם לנישואין נותרו בנידון דידן, האחד דיתכן והפירוד האזרחי נהיה כאשר האשה מרדה בו, והוא מוכן לשלום בית, וא"כ אמאי תחשב מעוכבת להנשא מחמתו, ועוד דודאי בנוסח זה יש לדון מצד אסמכתא, ואף שחיוב מזונות במעוכבת מלינשא הוא מן הדין אבל לא בסכום מופרז כזה, ועוד בו שלישיה דמכיון שזהו קנס שהבעל קונס עצמו הרי כתב הרמ"א (סי' קלד סעי' ד) דיש להחמיר ולהחשיב גט כזה כגט מעושה.
וזאת תורת העולה, מרן רבינו זצוק"ל התנגד להוספת תנאי ממוני לקידושין, מכמה סיבות – הראשונה, מחשש שתנאי זה יאפשר למי שסירכה דרכה ליתן עיניה באחר, הטעם השני, דתנאי זה יש בו אסמכתא, ואפשר שיוציאו מהבעל ממון שלא כדין (שהתנאי אסמכתא). ומעולם לא הסכים מרן זצוק"ל לעשית תנאים אלו. אמנם, כפי ששמעתי היתה הסכמה של מרן רבינו אודות הסכם שמתחייבים לילך לב"ד מסויים אבל כאמור לדעתו אין להסכים לעשיית הסכם אחר קודם נישואין.