הבא: סימן ע"ה בענין לבישת פאה נכרית  ובשינוי מסורת מנהג אבות <<

אבן העזר סימן ע"ד

בענין כיסוי הראש באשה  אם בעינן ב' כיסויים

בדבר שאלתך אם החמיר מרן רבינו זצוק"ל שאשה היוצאת לרה"ר צריכה לכסות שערות ראשה בשני כיסויים, אבוא בקצרה.

נזכיר הדברים הידועים מה שהאריכו המפרשים בביאור דברי הגמ' בכתובות (דף עב) "דת יהודית אפי' קלתה נמי אסור", דרש"י פי' "קלתה סל שיש לו מלמטה בית קיבול להולמו בראשו ובית קיבול מלמעלה לתת בו פלך ופשתן". וברמב"ם (פכ"ד מאישות הי"ב ובשו"ע אבה"ע סי' קטו ס"ד) כתב "ראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים אע"פ שהוא מכוסה במטפחת". ופליגי האחרונים בביאור "קלתה" ו"מטפחת" זו, דהב"ח (סי' קטו) כתב שאין זה מכסה את השיער לגמרי ולכן צריך גם רדיד. ובבאר שבע (סי' יח) כתב דהמטפחת שכתב הרמב"ם היא אכן מכסה את כל השיער, ואעפ"כ צריך לשים גם רדיד "משום דשני כיסויין גמורין בעינן, ודעבידי ביחוד לכיסוי השער". ובתשובה מאהבה (סי' מח) פליג וכתב ד"דברים אלו אין הדעת סובלתן לומר ששיער ראש אשה צריך כלי בתוך כלי". ופי' במטפחת שדיבר עליה הרמב"ם כהב"ח, שהוא מעשה רשת וכדו' ולכן צריך רדיד. ובבה"ל (סי' עה ד"ה מחוץ לצמתן) דן בדברי המג"א שכתב בשם התוס' "שבחצר שאין אנשים מצוין שם מותרים לילך בגילוי הראש", דדין זה "לא ברירא", והביא מהסמ"ג והב"ח (הנ"ל) בדעת הרמב"ם ועוד, דאוסרים אפי' בחצר, ומסיים שם בביה"ל "וכל זה לענין חצרה וחדרה אבל לילך בשוק וחצר של רבים לכו"ע אף אם תלך במטפחת לבד לכסות שערה מקרי עוברת על דת יהודית עד שתלך ברדיד מלמעלה ככל הנשים".

ורבינו זצוק"ל היה ס"ל דקלתה המבואר בגמ', ומטפחת המבואר בדברי הרמב"ם היינו שלא מכוסה ע"י כל שערות ראשה וכדכתב הב"ח. וע"כ כאשר הכיסוי מכסה כל שערות ראשה א"צ כיסוי נוסף. [וכשדברו בזה הזכיר שיש מעלה לחבישת פאה נכרית (כמובן כשהיא לפי כללי הצניעות) באשר היא מכסה כל שערות הראש].

וכפי הרשום אצלי ביאר דברי המ"ב הנ"ל שנראה מהם דבעינן שני כיסויים, דזה משום שבזמנם בכיסוי המטפחת לבד נראה עדיין חלק מהשיער.