הבא: סימן ס"ז בדבר נהיגת נשים במכונית <<

אבן העזר סימן ס"ו

הוראות לנשים במקום עבודתן

אכתוב בזה כמה הוראות ממרן רבינו זצוק"ל בעניני עבודה לנשים והמסתעף.

א. אשה עו"ד חוזרת בתשובה שאלה לרבינו זצוק"ל אם חייבת להמנע מלהופיע בפני שופט (זכר). והשיב רבינו דמכיון שעושה זאת לצורך פרנסתה אין צריכה להמנע מזאת (ופשוט שהמדובר הוא בדיונים משפטיים שאין בהם משום איסור הליכה לערכאות ראה מ"ש בחלק חו"מ סי' כא). אמנם הוסיף רבינו שיותר יש לחוש ולחשוש מהאוירה השוררת במשרד של עורכי הדין.

ב. נשאל רבינו אם נשים יכולות ללמד בביה"ס של "שובו" המיועד לעולי רוסיה – תלמידים בנים שהם בגיל אחת עשרה שנים. ולכאורה יש לדון בזה בשתי שאלות, האחת משום יחוד עם התלמידים מעל גיל תשע, או עם האבות שיגיעו לביה"ס (כמבואר בסוגיא בסוף קידושין). והשני' גם כשאין איסור יחוד יש לדון שאין זה מגדרי הצניעות, ועי' לשון הט"ז (יו"ד סי' רמה סק"ז ואה"ע סי' כב סקי"א) שכתב "דתחילה נקט לבית ספר ששם מתקבצים מלמדים הרבה דאין שם יחוד רק גירוי". וראה עוד באגר"מ (יו"ד ח"ג סי' עג).

והורה בזה רבינו דאם אכן אין אפשרות להשיג מורים גברים יכולות נשים ללמד שם בנים ואפי' בגיל אחת עשרה. ועי' להלן אודות אשה המלמדת בכתת בנים.

ג. נשים המבקשות לעבוד לפרנסתן בבית ספר ממלכתי דתי, היה שב ומזהיר שגם במקרה שמתירים לעבוד שם, יש להזהר במשנה זהירות מהאוירה השוררת בחדר מורים. (ופעם התבטא רבינו שעל כגון זה מבקשים פרנסני בהיתר ולא באיסור). ועוד רשום אצלי, שבשעת הדחק של פרנסה התיר לאשה ללמד באופן זמני בכיתה מעורבת של חינוך ממ"ד ילדים בגיל שלוש עשרה.

ד. אשה המשמשת כמורה פרטית לילדים – האם יש מניעה מללמד ילדים מעל גיל תשע שנים. אמר רבינו דמצד המורה אין מניעה אולם מצד התלמידים אין ראוי לעשות כן.

ה. בנות סמינר הלומדות חינוך מיוחד וצריכות להשתלם בעבודה מעשית. ניתן לעשות כן גם עם ילדים בנים, כל שאין שאלה של יחוד ואין צורך בנגיעה וקירבה גופנית. אולם סייג רבינו שהכל יעשה בפיקוח – או בביה"ס עם מורות חרדיות או בבית המדריכה של בית יעקב, ולא בבית התלמיד שא"א לדעת מה קורה שם.