הבא: סימן ל"ט בדבר לימוד תורה לילד שנולד מישראלית וישמעאלי <<
אבן העזר סימן ל"ח
בדבר קבלת תלמידים אתיופים למוסד חינוכי
נשאל מרן רבינו זצוק"ל ממנהלת בית ספר דתי כיצד עליה לנהוג כאשר דורשים ממנה לקבל לבית הספר ילד אתיופי שלא עבר גיור וגם לא יוכלו לחנכו שיעבור גיור, שהרי משפחתו תטען ש"הם יהודים", והשיב מרן זצוק"ל דאין לה לקבל את הילד. וטעם הדבר פשוט דהרי לדעת רבינו הפלאשים הינם ספק יהודים ואם יקבלום למוסד חינוכי ודאי שיטמעו בין התלמידים ובעתיד יחשיבום כיהודים – ולכן עלינו לגיירם. ואם אין השלטונות מאפשרים גיור זה, אסור לקבלם.
ובמענה לשאלה שאין בכוחה של המנהלת להתנגד להכנסת הילד לבית הספר השיב רבינו שתתפטר.
אמנם לכשהתברר שדבר זה כרוך בשאלה גדולה של פרנסה התבטא רבינו, דבכה"ג אינו מחייבה להתפטר, אלא שעליה לדעת שעל כגון דא אנו מתפללים שתפרנסנו בהיתר ולא באיסור (ראה קצוש"ע סי' קלא סעי' טז שיתפלל בערב יוה"כ "ויזמין לך פרנסתך בהיתר" אמנם עיין בן איש חי (שנה א פר' חוקת אות יח) "וגם כשאומר (בברהמ"ז) הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד ולא בבזוי "לא יאמר בהיתר ולא באיסור" דהא ודאי הקב"ה יפרנסנו בהיתר ולא באיסור, ואיך יאמר כן בדרך בקשה לבקש מה' יתברך על דבר זה").
לאחר זמן התברר שאם המנהלת תעזוב את תפקידה בניהול המוסד יש חשש שהרבה תלמידים יעברו לבית ספר חילוני ואולי אף יסגר בית הספר. וע"ז השיב רבינו דבכה"ג הוה "שאלה אחרת" – כלומר, דבכה"ג אפשר שמותר למנהלת להשאר בתפקידה להציל מה שבידה.
כתבתי כ"ז עפ"י הרשום אצלי מחודש אייר תשנ"ח.