הבא: סימן ל"ה בענין בדיקה גנטית לזיהוי <<

אבן העזר סימן ל"ד

נאמנות מילדת נכרית ובמקום ריעותא

אודות ולד יהודי שנולד בבית חולים של גויים, וקשרו האחיות על ידו רצועה עם השם ולאחר מכן באו ואמרו כי נתחלף הוולד וברור הדבר כי רצועה זו נכרכה בטעות [והסבירו כי יש להם שלש רצועות המונחות כדי שלא תהא טעות, ובמקרה זה נתחלפה רצועה אחת, אבל ברור להם מי הוא הולד היהודי], והשואל ביקש לידע אם אכן יכול הוא לסמוך על דבריהם.

והנה בריש הנידון בשאלה זו עורר רבינו שהדין שחיה נאמנת הינו דווקא למילדת עברית ואם כן יש לעורר היאך סומכין על מילדת נכרית (אפילו בלא נתחלפו), ושאלה זו מצויה בכל לידה בביה"ח של גויים.

ולמעשה השיב רבינו, כי מסתבר שמילדת נאמנת בתורת אומן, ובזמנינו קיל טפי כי מירתת מבדיקה גנטית. ועוד הוסיף שמדברי הר"ן משמע שנאמנות מילדת ה"ז תקנת חכמים כמבואר בדבריו קידושין (עג ע"ב) "ולא מדינא, אלא דהימנוה רבנן לפי שעל הרוב אי אפשר בענין אחר". ומכל הלין הורה מרן רבינו שאפשר לסמוך על בית החולים. (ויש להוסיף דהאחרונים הביאו מירושלמי שאף חיה נכרית נאמנת עיין שו"ת ערך שי אהע"ז סי' ד ושו"ת צפנת פענח החדשות סי' פב, פג, ושו"ת חלקת יעקב אבהע"ז סי' כו), וחזו"א (אה"ע סי' נט סק"כ ואכמ"ל). וכששאל השואל בנידון שלו שגרע טפי אם לעשות בדיקה גנטית הבנתי מרבינו שאינו חייב, אך טוב יעשה אם יבצעו בדיקה זו.