הבא: סימן כ"ט אם יש חובה להתריע בפני ב"ד על פסול ממזרות <<
אבן העזר סימן כ"ח
היתר לבוא בקהל בחשש ממזרות
איש חסד סייע לגדל את "ראובן" – בן ישיבה, ממשפחה "הרוסה", ונתעוררה שאלה אודות כשרותו של ראובן לבוא בקהל.
פרטי השאלה הם כדלהלן. אמו של ראובן (לאה) רשומה בתעודת הלידה כבתו של א. בתקופת לידתה, אמהּ (הסבתא של ראובן) היתה נשואה כדת משה וישראל לב. אולם למרות זאת בתעודת הלידה מופיע שמו של א. בתור אביה של לאה. עוד התברר כי לאחמ"כ נפרדה האם מבעלה ב. בגט אזרחי. עפ"י המידע שבידנו הרי במסמכים הרשמיים ציינו בתור העילה לגירושין "בגידה בבעלה", ואכן לאחר הגט האזרחי נישאה האם-הסבתא של ראובן שהיא האמא של לאה, בנישואין אזרחיים לא. (ששמו מופיע בתעודת הלידה כאביה של לאה). ולכאורה יש כאן חשש ממזרות שהרי לפי תעודת הלידה נולדה הבת מא. בעוד האם היתה נשואה לב. אולם במהלך הבירורים שנעשו הוברר כי א. (הבעל השני) היה מוכר במקומו כגוי, ואף סיפר לחבר יהודי כמשיח לפי תומו שסבו (אבי אביו) היה יהודי, וכשבנו (אבי א.) לקח אשה גויה ישב הסבא שבעה על בנו שנשא גויה, (עי' הג"א מו"ק פ"ג סי' נט שרבינו גרשון נתאבל על בנו שהמיר דתו).
ובבוא השאלה לפני מרן רבינו זצוק"ל סבר דיש מקום להכשיר את הבן לבוא בקהל, דהרי ממ"נ אם אכן אמו של ראובן נולדה מא. הרי אביה גוי ואינה ממזרת, ואם נולדה בעוד האם חייתה עם ב. שהינו בעלה, הרי תלינן שרוב בעילות אחר הבעל ואפי' יש עדים שזינתה.
בעקבות זאת ביקש אותו איש חסד שיכתבו הדברים למען יעמדו להוכחה לאותו בן ישיבה, והיו טיוטות של מכתבים שבהם הורחבו הדברים, אולם רבינו זצוק"ל הורה לכתוב המכתב דלהלן בקיצור אמרים, והוסיף בשוליו חי"ק.
לכבוד
הרב… שליט"א
בענין השאלה אודות הבחור.. הנולד לאשה… אשר בתעודת הזהות שלה נכתב כי נולדה לאב זר בזמן שאמה היתה נשואה לאחר. לאחר בירורים שונים התברר כי מי שרשום בתעודת הלידה כאב הינו נכרי. עוד התברר לאחמ"כ כי האמא נפרדה בגירושין אזרחים מבעלה הקודם שהסיבה המופיעה בתעודת הגרושין -"בגידה", ואכן הלכה ונישאה לאותו גוי.
לאור כל הבירורים שנעשו ציוה מרן עט"ר הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל להודיעו כי יש מקום להתיר לבחור הנ"ל לבוא בקהל עם ד'.
בכבוד רב
הרב י. אפרתי
כנים הדברים האמורים לעיל
יוסף שלו' אלישיב