הבא: סימן י' בדבר נישואין כנגד רצון האב <<
אבן העזר סימן ט'
מהי ההלכה לגבי גיל נישואין לבחור ישיבה, ובפרט לגבי בן י"ח לחופה?
לכבוד
הבה"ח … נ"י
שלו' וברכה,
הנני לבקשתך לכתוב לך דעת מרן רבינו הגריש"א זצוק"ל בגיל הראוי לבחור ישיבה לישא אשה בזמן הזה.
כתב השו"ע (סי' א סעי' ג) "מצוה על כל אדם שישא אשה בן י"ח, והמקדים לישא בן י"ג מצוה מן המובחר וכו'. בשום ענין לא יעבור מכ' שנה בלא אשה וכו'. בית דין כופין אותו לישא וכו'. ומיהו אם עוסק בתורה וטרח בה ומתיירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונו ויתבטל מן התורה מותר להתאחר". ובסעיף שאח"ז כתב "ומי שחשקה נפשו בתורה כבן עזאי תמיד ונדבק בה כל ימיו ולא נשא אשה אין בידו עוון, והוא שלא יהיה יצרו מתגבר עליו".
ועי' בט"ז (ס"ק ד) בשם הב"י דגם מה שמתאחר כדי לא לטרוח במזונות זה דוקא כשאין יצרו מתגבר עליו. וכן הוא בב"ש (ס"ק ה), וביאר בשיטת הרמב"ם דבן עזאי מותר להתאחר אפי' אין לו טורח מזונות, וסתם אדם רק כשיש לו טורח מזונות ואז אין לדבר קצבה כ"ז שאין יצרו מתגבר עליו. והרא"ש כתב "קצבה לאותו לימוד לא ידענא שלא יתכן שיבטל פריה ורביה כל ימיו". וכתב בהגהות רעק"א בשם תשובת מהר"ם מינץ דאם מחמת שישא אשה לא יוכל ללמוד בבית הרב אלא יחידי צ"ע אם יוכל להתאחר משום זה.
ובספר המצוות הקצר (מצוה מג) כתב החפץ חיים "והאיש שהוא בשנת י"ח מתחייב בפריה ורביה ואם עבר עליו כ' שנה ולא נשא ה"ז עובר ומבטל מצות עשה זו, ואם עוסק בתורה ומתירא שלא יבטל מחמת טרדת מזונות מותר להתאחר ועכ"פ לא יותר מכ"ה שנה ונוהג בכל מקום ובכל זמן". ובחזו"א (סי' קמח על הגמ' בקידושין דף כט ע"ב) כתב "אע"ג דבבבל אמרינן דילמוד תורה ואח"כ ישא אשה וכמו שפר"ת, מ"מ לא יאחר מכ' שנה וכו' ולפ"ז אין היתר לאחר יותר מכ' בשביל תורה וצ"ע בפוסקים". ובאגרות (ח"ב אגרת קלה) כתב שאפי' בי"ח שנה יש חיוב, ומה שיש מאחרים בשביל עסק התורה זו דרך רק ליחידי סגולה "ולכן אם נזדמן לך ענין הנותן אפשרות לקבוע על התורה בעתיד הקרוב אל תזניחהו".
ודרכו של רבינו זצוק"ל היתה להשיב שהיום רצוי להתחתן מוקדם ואין לחשוש שיפריע לו ללימוד התורה, דאדרבא היום בזמנינו האשה עזר כנגדו ללימוד התורה. [כתבתי הדברים כפי שנאמרו לשואלים יחידים, ואין הכונה אודות ישיבות שתיקנו תקנות בענין כשהדבר נעשה בהורמנא דגדולי ישראל. אחר כתיבת הדברים הנ"ל העיד ת"ח אחד ששאל למרן הגרשז"א זצוק"ל והורה לו שאין צריך לישא קודם כ' עפ"י דברי הח"ח הנ"ל].
הנה עתה בחודש מנ"א התשע"ז, ראיתי כרוז שחתומים עליו – גדולי ישראל מרן הגראי"ל שטינמן, הגר"ח קניבסקי והגר"ג אדלשטיין שליט"א. וזה נוסח הכרוז אשר נוסח ע"י מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א.
כג' תמוז תשע"ה
לכבוד ידידי הנעלה_……….שליט"א_
הנה אחז"ל בן שמונה עשרה לחופה, וכך היו נוהגים מלפנים,אך מחמת סיבות שונות היו הרבה בני תורה נשהגו לדחות את זמן הנשואין, אך כבר זכינו בס"ד שיאן סיבה הכרחית לזה, ויש הרבה בני תורה שנשאו נשים בגיל צעיר, וזכו להצלחה בתורה כידוע. על כן עצה שאינה הוגנת הוא ליעץ לדחות את זמן הנשואין, למי שירצה לישא אשה בגיל צעיר, וכל שכן שאסור למנוע למי שירצה בכך."