או"ח ב' סימן קל"ג
הכנות לטבילה בתשעת הימים
בדבר השאלה אודות כלה שמועד חתונתה הינו בי' מנ"א וצריכה לטבול במוצאי ת"ב אימתי תעשה את ההכנות לטבילה.
הנה כתב הרמ"א (סימן תקנא סעיף טז) דאם טובלת ליל עשרה באב מותר לה לרחוץ בערב תשעה באב אם א"א לה לרחוץ ליל עשרה (ומקור הדברים עיין נדה סח ע"א), ובביאוה"ל (שם) כתב דדברי הרמ"א המתיר רחיצה בערב תשעה באב רק באם אי אפשר לה לרחוץ ליל עשרה, הינם לשיטתו (ביו"ד סי' קצט סעיף ד) שאפשר לרחוץ בליל טבילה, אבל לש"ך (שם) שעיקר הרחיצה צריכה להיעשות ביום, צריכה מעיקר הדין לרחוץ בערב תשעה באב, אפי' כשיכולה לעשות הרחיצה בלילה. ושוב כתב כן במ"ב (סי' תקנד סקי"ח) "תרחוץ ותחוף ערב ת"ב ולמוצאי ת"ב חופפת מעט קודם הטבילה דבעינן סמוך לחפיפה טבילה". הרי דבאם אין לה פנאי לעשות רחיצה וחפיפה במוצאי ת"ב כולי עלמא ס"ל דתעשה כן בערב ת"ב, ואם אפשר לה לרחוץ במוצאי ת"ב מצאנו מחלוקת אחרונים. וכעין זה ישנה מחלוקת אחרונים בענין אשה שצריכה לטבול במוצש"ק כאשר נשלמו ימי אבלה בשב"ק, דלדעת הפנים מאירות (סי' ח) מותר לה לעשות הרחיצה והחפיפה מער"ש ואילו הסדרי טהרה (סי' קצט סס"ק כ) כתב לאסור "דהא אפילו בערב תשעה באב שהרחיצה אינה אלא מנהג ואינו אסור מדינא וכו' משמע דוקא אם אי אפשר לרחוץ ליל י' הא באפשר לה לרחוץ ליל י' לא תרחץ בערב תשעה באב".
ולהלכה למעשה שמעתי ממרן עט"ר שליט"א לנהוג כדעת הש"ך והמ"ב שתרחץ ותחוף בערב ת"ב ולמוצאי ת"ב תחוף מעט קודם הטבילה.