או"ח ב' סימן קכ"ט
בדיני "תשעת הימים"
הנני להשיבך על מה ששאלת בענין מנהגי אבילות בתשעת הימים.
בענין לבישת בגדי שבת בש"ק חזון, לדעת מרן שליט"א אפשר להקל בזה, וכפי שהביא המ"ב (תקנא סק"ו) "ובק"ק ווילנא נוהגים עפ"י הגר"א ללבוש בגדי שבת ויש שמשנים בגד אחד" שאותו אין מחליפין (וראיתי בארחות רבינו שכן נהג מרן החזו"א).
לענין מוצ"ש חזון – שמעתי ממרן שליט"א דלא מצאנו חיוב הורדת הבגדים ויכול להשאר לבוש בבגדי השבת שלו ולא להחליפם מיד במוצ"ש, אלא ינהג כפי מנהגו בכל שבוע (ואם אוכל סעודת מלוה מלכה בבגדי שבת, אינו צריך להחליפם) דרק באבל מצאנו חובה להחליף בגדי שבת במוצ"ש, וכן שמעתי מהגאון הגדול ר"ש אויערבאך שליט"א שאביו זצ"ל לא היה מזדרז להחליף הבגדי שבת במוצ"ש.
הערת מורנו פאה"ד הגר"ח קניבסקי שליט"א:
החזו"א החליף בגדי שבת מיד אחר הבדלה.
לדעת מרן שליט"א יש לקרוא את הפטרת חזון בניגון איכה וכמובא במג"א (רפב סקי"ד, ואצל מרן החזו"א לא נהגו כן).
בענין רחיצה דעת מרן שליט"א דאין להקל, ואמר רבינו שהגה"צ ר"א דושניצר סבר להקל, ואע"פ שאמרו כן בשמו למרן החזו"א (ופ"א כמדומני שהתבטא שהגה"צ ר"א דושניצר אמר לחזו"א או שלח לחזו"א להקל ברחיצה) לא רצה החזו"א להקל בזה (הוראת הגה"צ ר"א דושניצר גם מובאת בארחות רבינו עמ' שעו).
הערת מורנו פאה"ד הגר"ח קניבסקי שליט"א:
אח"כ נתברר שגם ר"א דושניצר זצ"ל לא התיר.
ופעם אחת נתבקשתי ע"י אחד מנכדי מרן שליט"א (הגר"ש קניבסקי שליט"א) הדר בעיר בני ברק לשאול קמיה מרן מאיזה גיל יש לאסור הרחיצה, והשבתי לו במכתב שהיה לעיני מרן שליט"א וז"ל המכתב:
"בענין הרחיצה אפשר להקל באיסור רחיצה עד לגיל אחת עשרה שנה דהואיל והיום – ובפרט במקומכם – הרחיצה אינה לתענוג כי העדר הרחיצה מפריע עד למאד, ואף שאי אפשר להקל למבוגר (וכידוע מה שמוסרים בשם מרן החזו"א זיע"א) אמנם לילדים אפשר להקל.
לעומת זאת בענין לבישת בגדים מכובסים, יש להחמיר בקטן שהגיע לחינוך (הבנתי מלשון רבינו כבן שבע)". ע"כ.
מכתב זה נקרא ע"י רבינו שליט"א לפני ששלחתיו (אמנם כעת לפני ההדפסה שיניתי מספר מילים בכדי שיהיו הדברים מבוארים יותר).