קניתי מדוכן של ערבים דובדבנים האם צריך לעשר מספק או מכיוון שיש חרם שלא להפריש תרומות ומעשרות מפירות גוי שלא לעשר אין לעשר?
פסיקת הלכה: עישור דובדבנים שנקנו מדוכן ערבי
כן, יש לעשר דובדבנים שנקנו מדוכן של ערבים, אך ללא ברכה. הסיבה לכך היא שחרם הפרשת תרומות ומעשרות מפירות גוי חל רק על פירות שוודאי שייכים לגוי. במקרה של ספק, כמו פירות הנמכרים בדוכנים בצידי הדרכים שיכולים להגיע גם ממטעים יהודיים, אין חרם. לכן, מכיוון שיש ספק אם הערבי קנה את הפירות מישראל, יש לעשר אותם ללא ברכה. יוצא מן הכלל הוא קנייה ליד מטע של גוי, שאז מניחים שהפירות שלו ופטורים מתרומות ומעשרות.
גם אתם מוזמנים לשלוח לנו את שאלותיכם בענייני מצוות הארץ, ורבני בית המדרש ישיבו לכם תשובה בהקדם.