האם עלי להקפיד להפריש פירות יפים במעשר ראשון ועני, או שניתן לתת גם פירות סוג ב'?

כשאני מפריש מעשר ראשון כדי לתתו ללוי, או מעשר עני כדי לתתו לעני, האם עלי להקפיד להפריש הפירות היפים, או שניתן לתת גם פירות סוג ב'?

האם מותר להפריש מעשר מפירות רעים או שחובה להפריש מהמשובח?

איסור תורה להפריש תרומה או מעשר מפירות הרעים על פירות היפים, אלא מפריש לעולם מן המשובח ונותנו ללוי או לעני.

האיסור חל דווקא במעשרות שניתנים בפועל לעני או ללוי, כדי שיקבלו פירות ראויים לאכילה, אולם תרומה אפשר להפרישה מהפירות הרעים כיון שהכהנים טמאים ואסורים באכילתה והולכת לאיבוד.

(מקורות: רמב"ם מעשר א, יג, תרומות ה, א; שו"ע יו"ד שלא, נב)

גם אתם מוזמנים לשלוח לנו את שאלותיכם בענייני מצוות הארץ,
ורבני בית המדרש ישיבו לכם תשובה בהקדם.

Frequently Asked Questions

1 האם עלי להקפיד להפריש פירות יפים למעשר ראשון או מעשר עני?

לא, אין חובה הלכתית להקפיד להפריש דווקא פירות יפים למעשר ראשון או מעשר עני. ניתן להפריש גם פירות מסוג ב'.

2 האם מותר לתת פירות מסוג ב' כמעשר ראשון או מעשר עני?

כן, מותר לתת פירות מסוג ב' כמעשר ראשון או מעשר עני. העיקר הוא שהפירות יהיו ראויים למאכל אדם ויתאימו לדרישות ההלכתיות הכלליות של המעשר.

עגלת קניות