שאלה:

אני נוהגת להכין בלילה נוזלית מ 3 ק"ג קמח, אופה אותה, ולאחר מכן מצרפת את המאפים בכלי אחד, ומפרישה חלה.
האם טרם האפייה, כשהבלילה עדיין נוזלית, מותר לטעום ממנה, או שמא יש איזו הגבלה?

תשובה:

בלילה נוזלית אינה מוגדרת 'עיסה', ולכן מותרת ב'אכילת עראי' עד אחר גמר האפיה, שאז תצטרף לשיעור החייב בחלה.
(מקורות: משפטי ארץ ג, ב הערה 14)

גם אתם מוזמנים לשלוח לנו את שאלותיכם בענייני מצוות הארץ,
ורבני בית המדרש ישיבו לכם תשובה בהקדם.

Frequently Asked Questions

1 האם מותר לטעום מבלילה נוזלית לפני הפרשת חלה?

כן, מותר לטעום מבלילה נוזלית לפני הפרשת חלה. כל עוד הבלילה אינה נחשבת לבצק לעניין הפרשת חלה, אין עליה חיוב הפרשה, ולכן מותר לאכול ממנה.

2 מתי בלילה נחשבת לבצק המחייב הפרשת חלה?

בלילה נחשבת לבצק המחייב הפרשת חלה כאשר היא מגיעה למרקם סמיך מספיק שניתן ללוש אותה. כל עוד היא נוזלית ואינה ניתנת ללישה, היא אינה נחשבת לבצק לעניין זה.

3 האם כמות גדולה של קמח בבלילה נוזלית (כמו 3 ק"ג) מחייבת הפרשת חלה?

לא, גם אם הבלילה מכילה כמות גדולה של קמח (כמו 3 ק"ג), כל עוד היא נשארת נוזלית ואינה מגיעה למצב של בצק שניתן ללוש, אין עליה חיוב הפרשת חלה. החיוב תלוי במרקם ולא רק בכמות הקמח.

עגלת קניות