הבהרות לגבי הפרשת תרומות ומעשרות | חשוון תשפ"ה
בעקבות שאלות ופניות שהגיעו לבית ההוראה הננו להבהיר כדלהלן:א. שנת תשפ"ה הינה שנת מעשר עני. עם זאת גם השנה יש לומר בנוסח ההפרשה "ומעשר שני בצד דרום של הפירות ואם
בעקבות שאלות ופניות שהגיעו לבית ההוראה הננו להבהיר כדלהלן:א. שנת תשפ"ה הינה שנת מעשר עני. עם זאת גם השנה יש לומר בנוסח ההפרשה "ומעשר שני בצד דרום של הפירות ואם
שווי הפרוטה בימים אלו הוא במגמת עליה ונע בסביבות 14 אגורות, יש לשים לכך בחישוב חילול מעשר שני, פדיוןהבן וקנינים. לשווי הפרוטה המעודכן לחץ כאן ←
שנת תשפ"ה הינה שנת מעשר עני, מטבל ודאי חובה לתת את המעשר עני גם בזמן הזה. המפריש מעשר עני תוך כוונה שלא לתתו לעניים ההפרשה חלה אך עובר בגזל עניים
שביעית אחר הביעור – היתר מכירה מתוך שאלות המגיעות אלינו מתברר כי מצויים עתה בשווקים יינות איכות מיבול שנת השמיטה ע"פ 'היתר מכירה', יש לדעת יינות מ'היתר מכירה' אסורים בהנאה
חששות ערלה אוכמניות, פסיפלורה, פפאיה, פטל: אוכמניות מגידולי הארץ הינם ספק ערלה ואין להקל בהם כלל, מאחר ובכל שיחי האוכמניות עולים סורים [ענפים חדשים מן הקרקע] והפירות הגדלים בהם אחרי
לוח ערלה לפירות המצויים בשווקים.מידע אודות אחוזי הערלה בשווקים ובמטעים למעוניינים לקנות פירות במקומות שאינן מפוקחים כראוי. ללוח המלא לחץ כאן ←
בשנים האחרונות, אחת מחוויות הקיץ הנפוצות היא 'קטיף חוויתי'. תמורת תשלום סביר ניתן לטייל בתוך מטעי פירות קיץ טעימים כדובדבן, אוכמניות וכדומה, וכחלק מחווית הטיול, המטיילים רשאים לקטוף פירות בכמות
פריצת דרך בחקלאות הכשרה: לאחר מחקר שנמשך שנים, הושגה תוצאה מבורכת – גידול מסחרי של אבטיח ללא כלאים.המחקר, שהתבצע על ידי חברות זרעים ובהנחייתו ההלכתית של ראש ביהמ"ד להלכה בהתיישבות
להלן הוראות מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל בשאלות אודות שימוש בחמץ לאחר הפסח: 1. שימוש אחר הפסח בחמץ שנמכר על ידי יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות: א. מרן רבינו זצוק"ל
בזמן הזה נוהגים שלא לתת את המעשר ראשון ללויים (חזו“א שביעית סי‘ ה ס“ק יב), אולם ראוי להקפיד במצוות מצה ומרור להשתמש בחלק שאינו מעשר ראשון (בגלל דין "לכם" ראה
מצויים בשווקים יינות מענבים שגדלו בשביעית [בציר 2022] שמקורם מ'היתר מכירה', אוצר בית דין או מגידולי נכרי.יינות מ'היתר מכירה' אסורים בהנאה בפרט שכבר עבר מועד ביעורם, [כמו כן אסורים בקניה
בימים אלו מתחילים להגיע לשווקים שסק וצבר שיש לחוש שהגיעו לעונת המעשרות שלהם בתקופת ט"ו בשבט, ומאחר שאין להפריש מפירות שנה אחת על פירות שנה אחרת ויתכן שחלק מהפירות הגיעו
א. אין בשווקים תוצרת טרייה מיבול שביעית [פעמים המגדלים משתמשים לאריזה בשקיות שמוטבע עליהם הציון שביעית, אבל כאמור אין זו תוצרת שביעית].ב. המחמירים באיסור נזרע – האננס המשווק כעת, מגידולי
להלן התשובות הניתנות בבית ההוראה, לשואלים אודות קטיפים במטעים ובשדות:א. יש לברר האם המטע בו מתבצע הקטיף אין בו פירות ערלה (כולל "עצי מילואים" – עצים חדשים שניטעו במקום עצים
בצלים המגיעים לשווקים בעונה זו (טבת – ניסן) הינם מבצלצולים (בצלים קטנים) שנשתלו בקרקע ולא מזרעים, להלכה הם כדבר שאין זרעו כלה, החייב בתרומות ומעשרות גם אם נזרע באדמה. מכיון שמעורב בבצלים חלק
אחוזי הערלה בתפוחים לזניהם השונים נמוכים, לכן המסתמכים לקנות פירות בהם אחוזי הערלה נמוכים ואין בהם חשש "כל קבוע כמחצה על מחצה", יכולים לרכוש מהם בחנויות שאינם תחת פיקוח ועדת
ירקות עלים (כולל ירקות המוחזקים כנגועים בתולעים) שהיו נמכרים בעבר בלא אריזות אלא באגודות ירק, נמכרים היום יותר ויותר במארזים, לצערנו רבים טועים וסבורים שכל ירק הנמכר באריזה – הינו
הפירות וירקות הטריים בשווקים הינם מהשנה השמינית, למעט "תפוזי ולנסיה" – שהינם מהשנה השביעית. ומכיוון שחלף מועד הביעור – הינם אסורים באכילה (להכרעת מרן החזו"א זצוק"ל).[בתי אריזה שמרו פרי ולנסיה
מבירור שנעשה עולה, כי ברוב הישובים בהם יש מטעי אבוקדו (גם אותם שעברו שנות ערלה) ניטעו בהם עצי מילואים – נטיעות צעירות כהשלמה במקום נטיעות שמתו.לדעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל,
שביעית: א. תוצרת טרייה של פירות וירקות – אינה משביעית למעט אבוקדו שעדין קיימת תוצרת מהשנה השביעית. (תפוחי עץ זן סמית – היה עד לאחרונה כמות מועטה של שביעית ששווקה
ניתן לשמוע את כל השיעורים שנמסרו במסגרת ימי העיון שע"י בית המדרש להלכה בהתישבותהשיעורים נמסרו בירושלים ובבני ברק בנושאים שונים באיסור כלאיים ובתרומות ומעשרות.
חרף המצב הנורא והקשה בארה"קבברכת מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א, הננו מתכבדים להזמין את ציבור שוחרי תורה והלכה לימי הלימוד השמונים ושבעהשע"י בית המדרש להלכה בהתישבות שיתקיימו אי"ה בחודש תשרי
קטפת רימון לבד? זהירות! חשש ערלה לפניך! לקראת ראש השנה רבים קוטפים רימונים מעצים הגדלים בחצירם או בגינות נוי ושטחי הפקר. אך יש לדעת כי עץ הרימון אם הוא לא
רוב הפירות והירקות המצויים כעת בשוק הינם מגידולי שמינית וחייבים בתרומות ומעשרות. שנת המעשר הינה מעשר שני.
הלימונים הירוקים הגדלים בתקופה זו על העצים וקטנים מקוטר 8 ס"מ הינם מגידולי השנה השמינית.לימונים הגדולים מקוטר זה, או לימונים צהובים הם ספק שביעית ספק שמינית ויש להפריש תרומותומעשרות מכל
אבוקדו – ראוי לחוש כבר עכשיו שמא הגיע זמן הביעור, זמן הספק ימשך עד ט"ו באב שאז ודאי יעבור זמןהביעור. (למרות שישנם אזורים שעדיין קוטפים אבוקדו, כיון שישנם אזורים שבהם
לתשומת לב!בשנים האחרונות גם ירק רגיל המוחזק שאינו נקי מחרקים נמכר באריזות ניילון בדומה לאריזות בהן נמכרירק שהוא בחזקת נקי מחרקים. מכיוון שלבית ההוראה הגיעו שאלות רבות מאנשים שקנו מעלי
פירות הקיץ: אפרסק, משמש, נקטרינה, ענבים, שזיף, שסק תפוח מזן 'ענה', ועוד הינם פירות שמינית החייבים בתרומות ומעשרות ושנת המעשר להם הינה מעשר שני. אבוקדו, אגסים, תפוחים (מלבד זן ענה), פירות
רוב מיני הירקות בתקופה זו הינם גידולי שמינית [מלבד שימורים וירקות המצויים בסלטים שפעמים רבות הם מגידולי שביעית].דלעת, דלורית המצויים כעת בשווקים הינם מגידולי שביעית ויש בהם איסור ספיחין וקדושת
במוצרים תעשייתיים שונים כמיצים שימורים וכדומה מצוי שמעורב יבול נכרי, על הנוהגים קדושת שביעית ביבול נכרי לבדוק היטב בתוויות שעל גבי המוצרים טרם קנייתם האם מצוין עליהם שהם יבול נכרי
פעילות תורנית
פעילות חינוכית
כלי עזר
כל הזכויות שמורות | תקנון אתר
פעילות תורנית
פעילות חינוכית
כלי עזר