האם עלי לברך שהחיינו על הנקטרינה לאחר שבירכתי על אפרסק?
בירכתי "שהחיינו" על אפרסק, ולאחר כמה ימים אני מעונין לאכול נקטרינה [אפרשזיף]. האם עלי לברך
בירכתי "שהחיינו" על אפרסק, ולאחר כמה ימים אני מעונין לאכול נקטרינה [אפרשזיף]. האם עלי לברך
שתלתי עצים וירקות בחצרי שבחו"ל, האם יש בהם משום איסור כלאים?
האם יש לחוש בעקירת עץ שהוא ספק כלאים, ואני מעונין לעקרו כדי שלא לעבור על
אני מעונין לשתול ריחן ליד נענע. מהו דין ההרחקה ביניהם?
האם מותר להשקות עצים המורכבים על ספק מינם ולטפל בהם כל טיפול אחר שנדרש, מאחר
שתלתי בחצרי עצי תפוחים, לימונים ופומלה. לאחר מכן נודע לי שרוב העצים הם כלאי הרכבה.
אנו גרים בחו"ל וזרענו תירס ליד עגבניות ומישהו העיר לנו שזה כלאים האם כך?
אני רוצה לזרוע בגינה כמה מיני ירק וקטנית, והבנתי שדיני ההרחקה בין ירקות לקטניות שונים
בגינה שבחצרי ישנם כמה וכמה עצי פרי וביניהם שתלתי ירקות, כעת עלה בדעתי שמא מכיוון
גדלו לי כלאי הכרם בגינה ונאמר לי שעלי לעקור אותם, אני יכול לעקור את הגפן
שתלתי עצים וירקות בחצרי שבחו"ל, האם יש בהם משום איסור כלאים?
שתלתי בחצרי עצי תפוחים, לימונים ופומלה. לאחר מכן נודע לי שרוב העצים הם כלאי הרכבה. האם אני רשאי להשאיר אותם, או שאני מחויב לעקור עצים אלו?
אין כלאי זרעים נוהגים בחו"ל כלל אפילו מדרבנן ולכן הכל מותר. (שו"ע יו"ד סימן רצו סעיף ב)
אמנם בארץ ישראל צריך לדעת שכיון שהתירס הוא קטניות לא מספיק טפח וחצי בינו לבין העגבניות אלא ששה טפחים כדין ההרחקה בין קטניות לירקות.
אנו גרים בחו"ל וזרענו תירס ליד עגבניות ומישהו העיר לנו שזה כלאים האם כך?
אני רוצה לזרוע בגינה כמה מיני ירק וקטנית, והבנתי שדיני ההרחקה בין ירקות לקטניות שונים זה מזה, מה ההבדלים בין דיני הרחקות הכלאים שלהם? וכיצד אדע מה נחשב ירק ומה נחשב קטנית מבחינה הלכתית?
בגינה שבחצרי ישנם כמה וכמה עצי פרי וביניהם שתלתי ירקות, כעת עלה בדעתי שמא מכיוון שהירקות קרובים מאוד לעצים אני עובר חלילה באיסור כלאים, כמו כן אולי גם בין העצים לא הרחקתי מספיק?
כרוב וכרובית האם הם מין אחד לעניין כלאיים?
כשיש כלאים של גפן וירק וכיו"ב ההוראה היא לעקור את הירק, והטעם הוא שבדרך כלל בעקירת עץ שלא לצורך יש איסור בל תשחית. רמב"ם הלכות מלכים פרק ו הלכה ח. ובנוסף לזה מדובר בעץ שעושה פירות יש גם סכנה בעקירתו כמבואר בט"ז יו"ד סימן קטז סק"ז,
ולכן על אף כאשר עוקר את העץ משום שישנה חובה הלכתית לעקרו, כמו במקרה זה כשאר ישנו איסור כלאים, או עץ שניטע בשביעית וכיו"ב, אין בזה איסור בל תשחית וכך גם כן אין לחוש לסכנה, כיון שמטרתו לעקור את האיסור, אבל אף על פי כן כאשר הוא יכול לעקור את הירק ולהשאיר את העץ נראה שעדיף לעשות כן. וכך גם משמע ברש"י במנחות עא. במשנה שכתב שעוקר את הזרעים.
גם מבחינה מעשית התהליך של עקירת הירק הוא מהיר יותר ואולי משום כך יש לעקור את הירק ויש לעיין.
ובמקום שיש לו עדיפות או צורך לעקור דווקא את האילן יש לשאול לחכם כיצד נכון לעשות זאת ועל ידי מי.
גדלו לי כלאי הכרם בגינה ונאמר לי שעלי לעקור אותם, אני יכול לעקור את הגפן ויכול לעקור את הירקות מה עדיף שאעקור?
פעילות תורנית
פעילות חינוכית
כלי עזר
כל הזכויות שמורות | תקנון אתר
פעילות תורנית
פעילות חינוכית
כלי עזר