הבא: סימן קכ"ו בענין פירות שנלקטו באילת ביו"ט שני <<

או"ח ג' סימן קכ"ה

לא תתגודדו במנהגי ספירת העומר

אודות שאלתו בדבר בחור ספרדי שלומד בישיבה אשכנזית אם מותר לו להסתפר ולהתגלח בימי הספירה החל מיום ל"ד כפי מנהג אבותיו.

הנה כתב הרמ"א (תצג ס"ג) לא ינהגו בעיר אחת מקצת מנהג זה ומקצת מנהג זה משום לא תתגודדו. ומצאנו במ"ב עוד כמה דינים מעשיים בענין לא תתגודדו, כמו בענין תפילין בחול המועד שכתב המ"ב (סי' לא סק"ח) "עוד כתבו האחרונים דאין נכון שביהכנ"ס אחת קצתם יניחו תפילין וקצתם לא יניחו משום לא תתגודדו". והנה לכאורה יש להתבונן אחרי דרוב הפוסקים ס"ל כרבא דאף בשני בתי דינים בעיר אחת ליכא משום איסור לא תתגודדו, ועל פי זה נוהגים היום בכל תפוצות ישראל שכל קהילה וקהילה נוהגת במנהגיה והלכותיה – וסומכים על דברי המהרשד"ם (סי' קנט) שהקהילה חשיבי כבית דין ואכמ"ל – אם כן מפני מה דווקא בענין מנהגי הספירה חיישינן ללא תתגודדו (בפרט שבעניני מנהגים כמו מנהגי ספירה, רבו הפוסקים שכלל אין בזה משום לא תתגודדו, הגם שבמג"א (סק"ו) כתב דרק במנהג שהנוהגים אותו מסכימים דיש מקומות שעליהם לנהוג אחרת כמו בני הכרכים היודעים דבני הכפרים קוראים קודם, אבל בדבר שמחולקין בדבר אם נתבקצו למקום אחד צריכים לעשות מנהג שווה משום לא תתגודדו). ובדין תפילין בחוה"מ לכאורה האיסור הוא דווקא בבית כנסת אחד, ובזה יש לא תתגודדו – אולם בנידון דידן הלא כתב "לא ינהגו בעיר אחת". ומסתמא אפשר ליישב בשני אנפין – או שבזמנו בעניני ספירת העומר גם כשהיו קהילות שונות בעיר היה מנהגם אחד, ולכן על הבאים לעיר אף שיש להם קהילה נפרדת, אין הדבר נוגע להנהגותיהם בתוך הקהילה והם נגררים אחרי העיר שנהגו כל הקהילות שהיו בעיר במנהג אחד. או דאפ"ל דבכה"ג שחששו למחלוקת נשאר דין לא תתגודדו.

מכל מקום בזמנינו שהכל יודעים שיש כמה וכמה מנהגים באותה העיר (ופעם אחת שמעתי ממרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שאף בירושלים כיום יש כמה מנהגים, הגם שהוא הקפיד מאד על מה שכתבנו כמה פעמים שנהגו בירושלים הנהגות הספירה עד ר"ח סיון), הרי מעיקר הדין אין בזה משום לא תתגודדו.

אמנם בזמנו שאלתי אודות ישוב קטן שהיתה בו ישיבה אחת, והיא היתה מרכז הישוב, והשיב מרן רבינו  הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שאף שאין יכול לומר שיש בזה איסור, הרי זה מכוער הדבר שבמקום אחד קטן ינהגו שני מנהגים, (ובפרט שהישוב היה מבוסס על הישיבה) ולכן מוטב שיחליטו בישיבה אודות המנהג וכן יעשו.