הבא: סימן י"ד ברכות התורה וברכות השחר לניעור בלילה <<

או"ח ג' סימן י"ג

חזרת הש"ץ לענין מאה ברכות

מה ששאלת האם ניתן לכלול מה ששומע חזרת הש"ץ בתוך מנין המאה ברכות.

כבר דנו בזה הנו"כ, ובמ"ב (סי' מו סקי"ד) כתב "ואפשר דיוצא על פי הדחק במה שמכוין לשמוע חזרת הש"ץ", אלא דגם בשעת הדחק הזו, כתב המג"א (סק"ח) שצריך לשמוע את כל הברכה ולא להסתפק בשמיעת סוף הברכה ואמירת אמן, וראה לשון הלבושי שרד (שם) "דהמחוייב בברכה צריך לשמוע הברכה מהש"צ" (וע"ע בפרמ"ג), והגם שבאלכסנדריא אומרים חז"ל (סוכה נא ע"ב) שאף שלא שמעו כל הברכה רק ידעו באיזו ברכה עומדים, היו עונים אמן עפ"י הנפת הסודרין, אבל כאשר רוצים להחשיב את הברכה בכלל המאה ברכות יש לשמוע את כל הברכה [עיין בב"י ד"ה דתניא שהביא כן מההגהות על הרא"ש, אמנם הב"י עצמו סובר שדי בענית אמן]. ומכיון שנסתפקתי אם שמעתי כן ממרן רבינו זצוק"ל שאלתי למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א והשיב שאכן  הבא לסמוך בשעת הדחק על שיטה זו צריך לשמוע כל הברכה כפי שכתב המג"א.