מדריכים הלכתיים

מאמרים

שיעורים

שאלות ותשובות

שיעור כמות החלה להפרשה

שאלה:

מעודי נהגתי להפריש לחלה רק חתיכה קטנה, אך לאחרונה שמעתי שיש להפריש כזית. האם אכן יש להפריש כזית? והאם נכשלתי חלילה עד היום?

תשובה:

בזמן הזה שאין נותנים את החלה לכהנים, כתבו הרמב"ם והשולחן ערוך שמפרישים רק אחד ממ"ח. וכתבו הפוסקים שאין חיוב להפריש אפילו אחד ממ"ח, ודי בחתיכה קטנה, וכך המנהג. והרמ"א כתב שנהגו להפריש כזית. ולכן במה שכבר הפרישו פחות מכזית, חלה ההפרשה. אך מכאן ואילך יש להפריש כזית. ומוסרים בשם החזון איש, שבהפרשה מספק אין צורך להפריש כזית ומכל מקום יש להפריש חתיכה הראויה לאכילה ולא פירור קטן. להרחבת התשובה לחץ כאן ←

מעודי נהגתי להפריש לחלה רק חתיכה קטנה, אך לאחרונה שמעתי שיש להפריש כזית. האם אכן יש להפריש כזית? והאם נכשלתי חלילה עד היום?

תערובת קמחים

שאלה:

בדרך כלל אני אופה חלות בנפרד, מחיטה ומשיפון. בערב שבת האחרון התערבו לי בטעות קמח שיפון וקמח חיטה, ומאחר שלא היה ניתן להפריד ביניהם, אפיתי חלות מן התערובת. האם הם מצטרפים לשיעור הפרשת חלה?

תשובה:

כאשר קמחים אלו מעורבים יחד, הם מצטרפים לשיעור חלה. ואם יש בהם יחד שיעור להפרשה בברכה, מפרישים בברכה. להרחבת התשובה לחץ כאן ←

בדרך כלל אני אופה חלות בנפרד, מחיטה ומשיפון. בערב שבת האחרון התערבו לי בטעות קמח שיפון וקמח חיטה, ומאחר שלא היה ניתן להפריד ביניהם, אפיתי חלות מן התערובת. האם הם מצטרפים לשיעור הפרשת חלה?

הפרשת חלה על כמה חבילות מצה יחד

שאלה:

כאשר מפרישים חלה מכמה חבילות מצות מכונה שנמצאות בבית, האם צריך לפתוח את כל החבילות או מספיק שהן נוגעות אחת בשנייה?

תשובה:

על הפרשת חלה להיות מן המוקף, ומכיוון שיש שיטות מהו "מוקף" ינהג  לכתחילה לפתוח את כל הקופסאות ולעטוף אותן במפה גדולה עד שיכוסו לגמרי וכך יפריש. לקריאת המאמר המורחב בנושא דיני צירוף סל >>

כאשר מפרישים חלה מכמה חבילות מצות מכונה שנמצאות בבית, האם צריך לפתוח את כל החבילות או מספיק שהן נוגעות אחת בשנייה?

הפרשת חלה ביום טוב

שאלה:

מי ששכח להפריש חלה מהמצות, ובליל הסדר נזכר שלא הפריש האם יש עצה?

תשובה:

נפסק להלכה שאסור להפריש חלה ביום טוב. ואם עשה תנאי מערב יום טוב יכול להפריש על סמך התנאי אך אם לא עשה תנאי יבקש משכנים וכדו' מצות שהפרישו עליהם חלה כדין. בשעת הדחק שאין לו ממי לקחת ניתן לסמוך על אותם רבנים שמפרישים חלה בערב פסח עבור כלל הציבור שלא הפרישו. (יש פוסקים שהתירו להקנות מצה אחת לקטן שהגיע לגיל י"ב שנה ויום אחד שהוא מוגדר בהלכה "מופלא הסמוך לאיש", שהוא יפריש על המצה שלו ויכוון לפטור את  כל המצות - אך הסכמת הפוסקים שאין לסמוך על זה, ומשום כך אין אפשרות לאכול את המצות. להרחבת התשובה לחץ כאן>>

מי ששכח להפריש חלה מהמצות, ובליל הסדר נזכר שלא הפריש האם יש עצה?

הפרשת חלה מעיסה שנילושה במי פירות

שאלה:

אחד מידידי אפה בביתו 'מצה עשירה', מקמח ומי פירות בלבד, ולא עירב בה אפילו טיפה אחת של מים. האם צריך להפריש חלה ממצה זו?

תשובה:

לדעת השולחן ערוך גם עיסה שנילושה בשאר משקים חייבת בחלה, וכך נוהגים בני ספרד. אך יש מן הראשונים שסוברים שאינה חייבת בחלה אלא אם כן נילושה במים, או באחד מהמשקים: יין, שמן-זית ודבש דבורים. אך אם נילושה בשאר השמנים, במיצי פירות או בביצים, היא פטורה מן החלה. ויש מהפוסקים שחששו לדעתם והורו שבאופן זה יפרישו בלי ברכה, וכן מנהג בני אשכנז. ברם לכל הדעות ראוי לכתחילה שלא ללוש עיסה שיש בה שיעור חלה, במי פירות בלבד, וזאת כדי שלא להכנס לספק ברכות, אלא יתן בה גם מים, יין או שמן זית. ובביאורים נבאר טעם נוסף שלא ללוש שיעור חלה במי פירות בלבד. בענין כמות המים שיש לערב בעיסה כדי שתתחייב בחלה לכל הדעות: יש אומרים שמספיקה אפילו טיפה אחת, ויש אומרים שצריך שהמים יהיו הרוב. ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל מסרו שאין צריך שהמים יהיו הרוב, אבל צריך שיערב בה כמות חשובה של מים, שיהיו חלק נכבד מהעיסה. אם אינו מערב בה מים, אלא יין, שמן זית או דבש דבורים, צריך שמשקים אלו יהיו רוב ביחס למי הפירות. להרחבת התשובה לחץ כאן >>

אחד מידידי אפה בביתו 'מצה עשירה', מקמח ומי פירות בלבד, ולא עירב בה אפילו טיפה אחת של מים. האם צריך להפריש חלה ממצה זו?

הפרשת חלה מבצק הנאפה במיקרוגל

שאלה:

לאחרונה התקלקל תנור האפיה שבביתנו, ואחד מבני המשפחה העיר שניתן לאפות חלות גם במיקרוגל. הסתפקנו אם לחם שנאפה במיקרוגל חייב בחלה?

תשובה:

לחם שנאפה במיקרוגל הרי הוא כלחם שנאפה בתנור, וחייב בהפרשת חלה. (ואפילו אם אין במיקרוגל מנגנון להשחמה.) להרחבת התשובה לחץ כאן >>

לאחרונה התקלקל תנור האפיה שבביתנו, ואחד מבני המשפחה העיר שניתן לאפות חלות גם במיקרוגל. הסתפקנו אם לחם שנאפה במיקרוגל חייב בחלה?

שיעור הפרשת חלה בברכה

שאלה:

מהו שיעור הקמח שצריך להפריש ממנו חלה? ומאיזה שיעור יש להפריש בברכה?

תשובה:

עיסה שיש בה 1200 גרם של קמח ומעלה, יש להפריש ממנה חלה בלי ברכה. ויש אומרים, מ-1250 גרם ומעלה. ולענין הפרשה בברכה, הנוהגים כשיטת הגר"ח נאה מפרישים בברכה מ-1666 גרם ומעלה, (ויש אומרים מ-1550 גרם ומעלה, ויש אומרים מ-1450 גרם ומעלה), והנוהגים כשיטת החזון איש מפרישים בברכה רק מ-2250 גרם ומעלה. להרחבת התשובה לחץ כאן >>

מהו שיעור הקמח שצריך להפריש ממנו חלה? ומאיזה שיעור יש להפריש בברכה?

חובת הפרשת חלה מעוגת טורט

שאלה:

שמעתי לאחרונה שצריך להפריש חלה גם מעוגות טורט והופתעתי, שכן לא זכור לי מבית הורי שמפרישים חלה מעוגות אלו. האם אכן עוגות טורט חייבות בחלה?

תשובה:

עוגות טורט חייבות בהפרשת חלה, אם יש בהן קמח כשיעור. ואם כמות הקמח בעוגה מועטת ביחס לשאר המרכיבים (השמן הביצים והסוכר וכדומה), יש להפריש בלא ברכה. ומכיון שבלילת עוגות אלו היא רכה מאד, אינן מתחייבות בחלה בשעת הלישה, אלא רק בשעת האפיה, כפי שיבואר בביאורים. ולכן אינן חייבות בחלה אלא אם כן אפו יחד בתנור כשיעור חלה, או אם צרפו כמות כזו בכלי לאחר האפיה. במקרה שהעוגות התחייבו כבר בשעת האפיה, כגון שאפו בתנור כמה עוגות בבת אחת ויש בהן יחד כשיעור חלה, יש להזדרז ולהפריש חלה לפני שיחלפו כ"ד שעות מעת האפיה, ולכוון בעת ההפרשה להתיר גם את הטעם הבלוע בתנור ובתבניות. להרחבת התשובה לחץ כאן >>

שמעתי לאחרונה שצריך להפריש חלה גם מעוגות טורט והופתעתי, שכן לא זכור לי מבית הורי שמפרישים חלה מעוגות אלו. האם אכן עוגות טורט חייבות בחלה?