מהם ההיבטים ההלכתיים העיקריים הנוגעים לצלף בכל הקשור למצוות התלויות בארץ ולברכות, ואיך משפיעים השינויים בשימוש בצמח לאורך הדורות על פסיקת ההלכה?
דני החקלאי נטע מטע בננות. לקראת הקטיף הראשון שאל אותו חברו: "האם חשבת על ערלה?" דני נדהם - האם באמת יש בעיית ערלה בבננות? האם יתכן שהבננה אינה ירק, וברכתה איננה בורא פרי האדמה?!
אין לאכול וליהנות מאוכמניות הנמכרות בשווקים. משום ששיח האוכמניות נחשב עץ הרי הוא חייב בערלה, והיות ובצמח זה יוצאים כל הזמן יחורים חדשים מהקרקע הסמוכה לגזע ומוציאים פירות, פירות אלו הם ערלה ואסורים באכילה, על כן כל פרי הוא ספק ערלה דאורייתא ואסור. ואף שבחלק מזני האוכמניות רוב הפירות גדלים על הגזע שהוא כבר בן שלוש שנים, מכל מקום כיון שבכל שיח ובכל מטע יש גם פירות ערלה נחשב הדבר כקבוע וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי ואסור לאכול מהפירות.
כמו כן מכיוון שפירות ערלה אינם אסורים רק באכילה אלא גם בהנאה אסור לתת אותם לאחרים, כי ניתנת מתנה נחשבת גם היא כהנאה אסורה.
קיבלתי אוכמניות שכתוב עליהם שהם מגידולי הארץ, האם מותר לי לאכול מהם, ובמידה ואסור האם אני יכולה לתת אותם לכאלו הנוהגים לאכלם, או לגוי?
שלום וברכה, מזה תקופה שאין עדכון בקו בית המדרש אודות אחוזי הערלה, בהעדר מידע מה הדין? האם מותר לקנות פירות בשווקים?
קיבלתי מידיד רימון לראש השנה, ונאמר לי שהעץ כבר בן למעלה מחמש שנים, האם הרימון מותר באכילה או שצריך לחוש לערלה?
כל זמן שהעלים בענף המוברך ממשיכים לגדול באותו כיוון נחשב שההברכה יונקת עדיין "מהזקנה" כלומר מהנטיעה הישנה ולא צריך למנות שנות ערלה מחדש, אבל ברגע שישתנה כיוון הגדילה של העלים נחשבת שנפסקה יניקת ההברכה "מהזקנה" ויש לספור שנות ערלה מאותו הזמן.
אבל מכיון שלא תמיד ברור מה נחשב שהשתנה כיוון העלים, ולא תמיד ניתן לדעת מתי בדיוק זה קורה, עדיף מלכתחילה לחתוך ולנתק את ההברכה מהנטיעה ה"זקנה" ולמנות שנות ערלה מאותו החיתוך. שו"ע יור"ד סימן רצד סעי טז רמב"ם מעשר שני פ"ע הל' ד משפטי ארץ ערלה ה א,ב.
עשיתי הברכה מהגפן האם אני מונה את שנות הערלה מחדש?
האם מותר לברך ברכת האילנות על עץ שהוא עדיין בשנות ערלה?
פעילות תורנית
פעילות חינוכית
כלי עזר
כל הזכויות שמורות | תקנון אתר
פעילות תורנית
פעילות חינוכית
כלי עזר