הבא: סימן מ"ה הוספת כרטיסים שלא נקנו להגרלה <<

חושן משפט סימן מ"ד

שנוי חוק רכוש משותף

ואגב דאיירינן בהאי ענינא דשכנים בבנין הם שותפים על דעת מנהג המדינה שנהגו כפי שהוא בחוק המקרקעין, אוסיף נדון שעלה על שלחן רבינו זצוק"ל לגבי שנוי חוק זה.

התקנון המקובל והנהוג קובע כי שנוי שימוש ברכוש המשותף דורש את הסכמת כלל הדיירים, ואף אי הסכמה של אחד מהם יכול למנוע לחלוטין את השנוי, מכיון שסעיף זה גורר אחריו פעמים רבות נזקים ישירים ועקיפים לדיירים, עלתה הצעה לשנות את הכללים כך שיהיה ניתן לשנות שימוש ברכוש המשותף או לבנות על שטח משותף וכדו' בהסכמת שני שליש מדיירי הבנין. והובאה ההצעה ונימוקיה לפני רבינו זצוק"ל, בשאלה האם ראוי והאם ניתן לשנות את הכללים הנהוגים בצורה זו, שהרי ישנה כאן פגיעה בבעלות הדיירים על ממונם המשותף.

והשיב להם רבינו זצוק"ל דהרי כפי שנתבאר לעיל (ובסימן הקודם) שכנים שנכנסים לדור בבנין אחד נעשים שותפים על כל חלקי הבנין (שאינם פרטיים), ובאמת אם יוחלט לשנות את התקנון הנהוג בקרב בני המדינה, ויקבע שבהסכמת שני שליש מהדיירים ניתן להוסיף על הבניה או לשנות שימוש ברכוש המשותף, הרי מעתה כל מי שקונה דירה בבנין משותף הרי משתתף עם שכיניו על דעת כן כפי שהוא מנהג המדינה מעתה, והסכמת שני שליש מהשכנים תוכל לשנות שימוש ברכוש השותפות אף אם השליש הנוסף ינתגד לכך, והרי אלו הן תנאי השיתוף. אבל לגבי בנינים קיימים שבהם נהגו מעיקרא שיש צורך בהסכמת כלל דיירי הבנין לשנוי יעוד הרכוש המשותף, הרי על דעת כן נשתתפו וזה היה המנהג באותה שעה, ואם באים לשנות לא ניתן לשנות את תנאי השותפות שלא כפי שהוחלט בתחילה, והרי כך היה המנהג מעיקרא וגם בנו על דעת כן, ובפרט אם קנו דירות מיד שניה שכך היו תנאי השותפות מעיקרא כשקנו מידי המוכרים את דירתם, לא ניתן לשנות את תנאי השותפות ללא הסכמת כולם, דבכי האי גוונא הם קובעים שותפות בצורה שונה על דעת כולם, אבל לשנות למפרע בלא הסכמת כולם אי אפשר לעשות כן.