הבא: סימן קס"ו הדלקת נ"ח בהולכי דרכים <<

או"ח ב' סימן קס"ה

סתירת סוכה בהושענא רבא

אודות שאלתו אם מותר לסתור סוכתו (בעיקר על ידי הורדת הסכך) בהושענא רבא כדי  שיוכל להשתמש במקום כחדר לאירוח בשמחת תורה.

הנה הלכה פסוקה ברמב"ם (סוכה פ"ו סעי' יא) ובשו"ע (ריש סי' תרסו) כי הרוצה להשתמש בסוכה ביום השמיני צריך לפחות בה מקום ארבעה על ארבעה לעשות היכר שהוא יושב בה שלא לשם מצות סוכה, אמנם יש מרבותינו הראשונים שכתבו בסוגית הגמ' (דף מח ע"א) שצריך לפסול את הסוכה, וכמ"ש בירושלמי (הלכה ה) דצריך לפסול מבעוד יום, אולם יעוין בריטב"א דכתב דבעי היכר ואין צריך לפסול הסוכה.

אמנם שמעתי כמ"פ ממרן רבינו שליט"א כי מכיון שמדברי הר"ן (על המשנה בדף מח, דף כג ברי"ף) שכתב "לא יתיר סוכתו – נ"ל דהיינו טעמא דכיון דאמר רחמנא בסוכות תשבו שבעת ימים צריך שתהא לו סוכה כל שבעה", מבואר שלדעתו איסור סתירת הסוכה בהו"ר איננו רק מחמת שמא איקלע ליה סעודתא אלא שיש דין שהסוכה תהא קיימת במשך כל שבעת ימי חג הסוכות, לכן ראוי להדר שאם אין לו צורך להשתמש בסוכה ביום שמחת תורה לחוש לשיטת הר"ן ש"תהא לו סוכה כל שבעה" ולא לפרקה – ולפוסלה בהו"ר (וראה שו"ת אבנ"ז או"ח סי' לד יח ואכמ"ל).

אולם אם יש לו צורך להשתמש בסוכתו בשמחת תורה – יכול להסיר הסכך. ומכיון שצריך הוא את הסוכה בחג אין בזה משום סתירת סוכה שלא לצורך המועד, וראה במ"ב (סי' תרסו סק"א ודו"ק).