הבא: סימן ז' מניעת הריון למניעת הפלה <<

אבן העזר סימן ו'

מניעת הריון בחשש לידת ילד פגוע

[המכתב דלהלן נועד למי שפועל ומשכנע שלא יעשו הפלות שלא כדין]

לכבוד

ידידי הרה"ג…שליט"א

א. בדבר מה שנשאל מזוג מבני קהילתו שהאשה הינה מעל גיל ארבעים והם חוששים שמא תתעבר ותלד ילד פגוע – האם מותר להם להשתמש באמצעים למניעת הריון.

כפי המידע שבידינו אחוז הילדים שיש בהם איזו שהיא פגיעה [הן הניתנת לטיפול והן שלא], הנולדים לנשים מעל גיל ארבעים עד ארבעים וחמש הינו חמש אחוז. וא"כ בודאי שהשם מבטחו בד' והולך בתמימות נוהג כדין. אלא שבנידון השאלה כאשר האי איתתא בהאי פחדא קא יתבא, ומדובר בזוג שכבר קיימו מצות פו"ר, ומבחינה רפואית אין מניעה שישתמשו בגלולות, הורה מרן (שליט"א) זצוק"ל שאפשר להקל להם למנוע הריון ע"י שימוש בגלולות.

והנני להוסיף – במקרה זה ניתנה תשובת מרן זצוק"ל הואיל וגם הבעל בקש לנהוג כן. אולם עפ"י הרשום אצלי – היה מקרה שאשה שאלה אם מותר לה להימנע מהריון מחמת הגיל (שהיה כנראה יותר מארבעים), ולא השיב מרן רבינו תשובה, ואמר כי צריך לידע מה רצון ודעת הבעל.

וכבר כתבנו דבעיקר השימוש באמצעי מניעה הדבר תלוי אם כבר קיימו מצות פו"ר. ואציין שפעם אחת נשאל רבינו מזוג שנולד להם ילד פגוע, והרופאים הפנו אותם לבצע בדיקות גנטיות, ובקשו למנוע הריון עד שיגיעו תוצאות הבדיקות שיבררו אם הגורם לפגיעה הוא אכן גנטי, ולא התיר רבינו כל זמן שלא קיימו מצות פו"ר.

ב. יש להוסיף – אשה שקבלה חיסון נגד מחלת "אדמת" וכידוע שהרופאים חוששים שהחיסון יגרום נזק לולד וע"כ ממליצים להמנע מהריון למשך תקופה, התיר רבינו ליטול גלולות למניעת הריון.