עוד על מצוות הפרשת חלה

תגיות קשורות

שאלה

שמעתי לאחרונה שצריך להפריש חלה גם מעוגות טורט והופתעתי, שכן לא זכור לי מבית הורי שמפרישים חלה מעוגות אלו. האם אכן עוגות טורט חייבות בחלה?

תשובה

עוגות טורט חייבות בהפרשת חלה, אם יש בהן קמח כשיעור. ואם כמות הקמח בעוגה מועטת ביחס לשאר המרכיבים (השמן הביצים והסוכר וכדומה), יש להפריש בלא ברכה, קרא עוד >>.

ומכיון שבלילת עוגות אלו היא רכה מאד, אינן מתחייבות בחלה בשעת הלישה, אלא רק בשעת האפיה, כפי שיבואר בביאורים. ולכן אינן חייבות בחלה אלא אם כן אפו יחד בתנור כשיעור חלה, או אם צרפו כמות כזו בכלי לאחר האפיה.

במקרה שהעוגות התחייבו כבר בשעת האפיה, כגון שאפו בתנור כמה עוגות בבת אחת ויש בהן יחד כשיעור חלה, יש להזדרז ולהפריש חלה לפני שיחלפו כ"ד שעות מעת האפיה, ולכוון בעת ההפרשה להתיר גם את הטעם הבלוע בתנור ובתבניות.

הרחבה

שנינו במשנה (חלה פרק א משנה ה): "עיסה שתחלתה סופגנין וסופה סופגנין פטורה מן החלה". ופירשו הרבה ראשונים (רא"ש ורע"ב שם, ובתוספות פסחים לז ע"ב ד"ה לחם בשם רבינו תם) שהכוונה לעיסה שבלילתה רכה כספוג.

והטעם שפטורה מן החלה, פירשו התוספות (פסחים שם ד"ה לחם) משום שבתורה נאמר (במדבר טו, יט): "והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו כו'", ודרשו חז"ל שחובת הפרשת חלה היא רק במה שנקרא לחם, ועיסה שבלילתה רכה אינה נקראת 'לחם', שהרי לחם עשוי מעיסה שבלילתה עבה.

וכך מפרשים התוספות את דברי הגמרא (שם): "לחם האפוי בתנור כו' קרוי לחם". וזה לשונם: "ואומר ר"ת דהכי פירושו, לחם האפוי בתנור וכו', לחם שרגילין לאפות בתנור, דהיינו בלילתו קשה", הוא הקרוי לחם.

והנה בהמשך המשנה (שם) שנינו: "תחלתה סופגנין וסופה עיסה חייבין בחלה". ומפרשים התוספות (פסחים שם, וברכות לח ע"א ד"ה לחם) בשם רבינו תם, שהכוונה לעיסה שבלילתה רכה שאפו אותה בתנור, והטעם שהיא מתחייבת בחלה, משום שהאפיה בתנור כמנהג הלחם נותנת בה שם לחם.

נמצא לדעת רבינו תם שעיסה שבלילתה עבה מתחייבת בחלה מיד עם לישתה, עוד קודם האפיה, מכיון שמיד עם לישתה היא נקראת לחם. אך עיסה שבלילתה רכה אינה נקראת לחם בשעת לישתה, ומשום כך אינה מתחייבת אז בחלה, רק בשעה שאופים אותה בתנור חל עליה שם לחם מחמת האפיה, ואז היא מתחייבת בחלה.

יש מהראשונים שחולקים על רבנו תם וסוברים שבלילה רכה פטורה מהפרשת חלה אף לאחר שאפו אותה בתנור. וכן כתב המאירי (פסחים לז ע"א) בשם הרמב"ן, שבלילה רכה שלא נעשית על ידי גלגול אלא נשפכת כמים, אינה מתחייבת בחלה. וכן כתב רבינו דוד (פסחים לז ע"א) בשם רבו, שעיסה רכה לא מתחייבת בחלה באפיה.

ובהמשך דבריו מביא המאירי את דברי הגמרא (ברכות לז ע"ב) שטרוקנין חייבים בחלה על אף שבלילתם רכה. ומבאר המאירי שבלילת הטרוקנין אינה רכה כל כך, אלא יש בה קמח הרבה, והיא נעשית בגלגול, אבל עיסה שבלילתה רכה עד שהיא נשפכת כמים ואינה נעשית בגלגול, אינה חייבת בחלה אף אם אפו אותה בתנור.

השולחן ערוך פוסק כרבנו תם, וזה לשונו (יורה דעה סימן שכט סעיף ב): "עיסה שבלילתה רכה ואפאה בתנור או במחבת כו', חייבת בחלה.

וכן כתב המגן אברהם בהלכות ברכות (אורח חיים סימן קסח ס"ק מ), שהטרוקנין, נחשבים פת על אף שבלילתן רכה מאד, ואם קבע עליהם סעודה מברך המוציא וברכת המזון.

ואמנם, בהלכות חלה (יורה דעה שם סעיף ה) פסק השולחן ערוך: "טריתא, דהיינו עיסה שבלילתה רכה, ושופכין אותה על הכירה ומתפשט עליה ונאפית, פטורה". וכן בהלכות ברכות (שם) פסק שטריתא אין לה תואר לחם כלל. אך עיין בפרי מגדים (אורח חיים שם א"א ס"ק מא) שביאר שטריתא אין לה תואר לחם גם לאחר האפיה, ומשום כך היא פטורה מחלה.

וכן מבואר באחרונים, שבלילה רכה שאפאוה בתנור חייבת בחלה. עיין בספר חלת לחם (סימן ח סוף ס"ק כב), ובספר תורת הארץ (פרק ד אות צב-צח), ובאבני נזר (יורה דעה סימן תיג ס"ק יב-יג).

ולפי זה, עוגת טורט שיש בה קמח כשיעור, מתחייבת בחלה לאחר האפיה. והגם שבלילתה רכה מאד, לאחר האפיה יש עליה תורת לחם.

ועל אף שעוגות אלו אינן נעשות לשובע, אלא לקינוח, הן חייבות בחלה. והגם שבערוך השולחן (יורה דעה סימן שכט סעיפים ה-טו) כתב שנחלקו בזה הראשונים, במנחת שלמה (חלק א סימן סח בהערה) כתב שאין דבריו נכונים, ואם יש בהם קמח כשיעור הם חייבים בחלה לכל הדעות, אפילו נעשו לפרפרת בעלמא. וכן מבואר גם בשו"ת אבני נזר (שם ס"ק א) ובדרך החיים. ולכן עוגות טורט שיש בהם קמח כשיעור מפרישים מהם חלה בברכה.

ברם, עוגות שנותנים בהם הרבה ביצים, שמן וסוכר, עד שהקמח שבהן הוא מיעוט ביחס לשאר המרכיבים, נחלקו הפוסקים אם חייבות בחלה, ועל כן יש להפריש מהן חלה בלא ברכה, ובענין זה נרחיב בע"ה בתשובה הבאה.

נבהיר עוד שדברינו כאן אמורים בבלילה רכה שנאפתה בתנור, (או בסיר פלא שדינו כתנור), אך בלילה רכה שטיגנו אותה במחבת, כגון בלינצ'ס וחביתיות וכדו', יש בה דינים אחרים, קרא עוד >>.