הפרשת תרומות ומעשרות הפכה בימינו למצווה עלומה ובלתי ידועה, וזאת בגלל רצף סיבות אקראי ולא מוצדק. בית המדרש להלכה בהתיישבות מנגיש את המודעות ויכולת הביצוע של מצות מעשר – גם היכן שלא חשבתם שהיא קיימת

 

לא רבים יודעים, אבל אם יש לך עץ בגינה, בחצר משותפת או אפילו באדנית קטנה במרפסת, חלה עליך המצוה להפריש תרומות ומעשרות.

הסיבה שרבים מאיתנו לא רגילים להפריש היא מכיון שאנחנו סומכים על מערכת הכשרות שתפריש עבורנו את המעשר. אולם כאשר אנחנו אוכלים מעץ ביתי או כאשר אנחנו מתארחים אצל אנשים המגדלים בגינת ביתם תוצרת חקלאית, חלה חובה להפריש מעשר פירות מן היבול בטרם האכילה.

מעשר פירות

 

מצות מעשר – להחזיר עטרה ליושנה

המצווה, כמעט מיותר לציין, אינה חלה על תוצרת שגדלה "בחו"ל". כך שהמתארחים במלונות בחו"ל אינם זקוקים להפריש מעשר בטרם אכילתם. כך גם היה בזמן שמדינת ישראל שלטה על שטחים רחבים בחצי האי סיני.

גבולות הארץ המדויקים כפי שנאמרו למשה טרם כיבוש הארץ הם נושא רחב, ועליו נדון במאמר אחר. אולם ישנם מקומות בהם באופן ודאי לא חלה כלל חובת מעשר, כמו אילת..

 

העובדה כי היישוב היהודי בארץ התחדש במלוא עוזו רק לפני עשרות שנים בודדות גרמה אף היא לכך שהמצווה הזאת, מצות מעשר אינה ידועה לציבור. רבים מאיתנו, או לפחות הורינו, לא נולדו בארץ, ולא קיבלו חינוך מהבית כיצד לקיים מצות ברכת מעשר.

 

מעשר פירות – הזמינות וההזדמנות

עם זאת, חשוב לציין את הקלות היחסית שבה ניתן לקיים את המצוה. כל אחד מכל מקום יכול לקיים את המצוה, ולקבל עזרה מבית המדרש להלכה בהתיישבות, המנגיש את היכולת לקיים את המצוה.

בחזון שלנו, כל אדם מכל מקום יכול לבצע בתוך דקות ספורות את קיום מצוות תרומות ומעשרות ולאפשר לעצמו לאכול כמעט את כל היבול. זאת על ידי הפרשת מעשר ראשון, הפרשת מעשר שני, חילול מעשר שני או מעשר עני.

מעשר

חילול מעשר שני פירושו שלאחר שהפרשנו את אותו מעשר שני, מותר לנו לאכול אותו. אולם רק בירושלים ורק במצב של טהרה. מאחר ואין בימינו את האפשרות לעשות זאת. החלופה שהתורה מציעה באופן זה הוא לחלל את ערכו של המעשר על פרוטה, מה שיתיר לאכול את המעשר בכל מקום, זמן וצורה. גם בזה מסייע בית המדרש להלכה בהתישבות, וגם אליו נרחיב את הדיבור במאמר נפרד.

באמצעות הצטרפות כמנוי לקרן המעשרות יכול כל אדם לבצע את הפרשת התרומות והמעשרות באופן פשוט וקל. להורדת טופס הצטרפות לקרן המעשרות לחצו כאן

מנוי לשנה – 60 ש"ח

מנוי לשנתיים – 100 ש"ח

מנוי לשנה אברך וגמלאי – 45 ש"ח

מנוי לשנתיים אברך וגמלאי – 80 ש"ח

לתרומות